Noile tramvaie vor ajunge la Iași în următorii doi ani

1tramvaie1

Dimensiune font:

| 05-04-2024 07:31

 Oferta depusă de firma Bozankaya a fost de 168,25 milioane lei cu TVA* potrivit contractului, turcii vor trebui să livreze tramvaiele până cel târziu la data de 30 iunie 2026 * Iașul va avea, în final, 119 mijloace de transport electrice noi (50 de tramvaie şi 69 de autobuze), în valoare totală de aproximativ 150 de milioane de euro

În prezenţa primarului Mihai Chirica şi a reprezentanţilor companiei

Bozankaya, Emrah Dal – vicepreşedinte şi Ulaş Beştepe – manager de

proiect, la Iaşi a fost semnat joi contractul privind achiziţionarea

de către Municipiul Iaşi a încă 18 tramvaie noi prin intermediul Planului

Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) - Componenta 10 „Fondul Local”. „Este un nou pas în modernizarea trnasportului de călători din municipiul Iași. Astăzi am parafat și am demarat efectiv un nou contract de achiziție pentru un număr de 18 tramvaie noi. Partenerul nostru, firma Bozankaya, vine alături de noi și dorește să ne furnizeze aceste tramvaie. Noi le-am exploatat timp de doi ani, știm foarte bine cum se comportă ele în trafic, cunoaștem toate metehnele și tot ceea ce ele au nevoie pentru a fi cât mai prezente alături de noi. Sunt bune, funcționează foarte bine, la fel ca și celelalte din lotul polonez, sperăm să le avem cât mai repede la Iași, pentru că ele reprezintă totodată și o formă de atractivitate pentru călători”, a declarat primarul Mihai Chirica.

Primele tramvaie, până la finalul anului viitor

Șeful municipalității ieșene s-a declarat foarte mulțumit de modul în care tramvaiele produse de firma turcă se comportă în trafic. „Față de contractul trecut nu am decât cuvinte de mulțumire. S-au străduit, au venit, au înființat un centru de mentanenață permanentă la Iași, lucru care nu s-a întâmplat în celelalte orașe în care au livrat acest tip de tramvaie, asta și datorită faptului că ei doresc să convingă Europa că fac produse bune, de calitate”, a afirmat edilul.

Potrivit acestuia, cele 18 tramvaie contractate de municipiul Iași vor intra în producție anul viitor. „Anul acesta urmează să fie finalizată faza de proiectare, iar de la anul ele vor intra în producție și testare și sperăm ca până la sfârșitul anului viitor, cele mai multe dintre ele să fi ajuns deja la Iași”, a spus primarul, care a adăugat că cele 18 unități de transport vor completa celelalte 32 de tramvaie deja funcționale în oraș. „Toate aceste tramvaie noi se vor alătura celor 44 de autobuze noi și celorlalte 25 de autobuze electrice care vor veni de la firma turcă Anadolu. În felul acesta, Iașul va deveni unul din orașele cu cel mai mare parc electric nou din România”, a menţionat șeful municipalității.

El a mai spus că, graţie atragerii fondurilor europene prin Planul Național de Redresare și Rezliliență (PNRR) și a Programului Operaţional Regional (POR) al Uniunii Europene, Iașul va avea, în final, în total, 119 mijloace de transport electrice noi (50 de tramvaie şi 69 de autobuze), în valoare totală de aproximativ 744 de milioane de lei, respectiv circa 150 de milioane de euro. „Vom investi în continuare în programul de modernizare a transportului public şi de transformare a acestuia într-unul verde, modern, inteligent”, a afirmat edilul. „Pentru noi, acest proiect a fost deja demarat. Lucrărm deja la faza de proiectare și design, cu echipa de specialiști de la Iași. Într-un termen de 18 luni dorim să livrăm primele unități, Până acum, am mai livrat Municipiului Iași alte 16 unități de același tip, cărora le asigurăm și mentenanța în exploatare. Pentru acest nou lot de tramvaie plecăm de la experiența pe care deja am acumulat-o, încercând să folosim același tipuri de pieese, pentru a avea costuri de întreținere cât mai scăzute și pentru a asigura o mentenanță cât mai sigură”, a declarat Emrah Dal, vicepreședintele Bozankaya.

Potrivit acestuia, designul realizat pentru tramvaiele livrate municipiului Iașului este unul specific doar acestui oraș, specialiștii companiei acordând o mare importanță ca designul interior să fie unul cât mai confortabil și în conformitate cu cerințele beneficiarului.

Tramvaiele, echipate cu sistem de numărare a călătorilor

Cele 18 unități au o lungime de circa 22 de metri și o capacitate de transport totală de aproximativ 230 de locuri. Tramvaiele au podea joasă și sunt echipate cu instalație de aer condiționat, instalație de încălzire corespunzătoare pentru sezonul rece, sistem de numărare a călătorilor, instalație audio – video în interior, anunțuri vocale exterioare în stații, instalație pentru echipamentele de ticketing, etc.

După cum a declarat Cristian Stoica, directorul general al Companiei de Transport Public (CTP), noul lot de tramvaie va contribui la îmbunătățirea transportului public din municipiul Iași. „În acest moment, la Iași mai avem încă 70-80 de tramvaie rulate, pe care în viitor, cu ajutorul altor proiecte europene, sperăm să le reînnoim complet. Vreau să precizez că nici în Germania sau în alte țări dezvoltate din Europa nu există o flotă nouă în ceea ce privește tramvaiele care circulă în oraşe. Aceste tramvaie sunt înlocuite treptat, în timp, având în vedere costul ridicat al unui tramvai, care poate ajunge şi până la 2,5 milioane de euro. În ceea ce privește traseele pe care urmează să fie  interoduse aceste tramvaie noi, nu există o regulă, ele urmând să fie introduse treptat pe toate traseele”, a declarat Cristian Stoica.

Primul tramvai Bozankaya a fost pus în funcțiune la Iași în iunie 2022

Primul tramvai Bozankaya achiziționat de municipalitate prin intermediul fondurilor nerambursabile atrase de la Uniunea Europeană a fost pus în circulație în luna iunie 2022, odată cu inaugurarea oficială a punctului intermodal de transport de la Rond Țuțora și a noii linii din Zona Industrială.

Licitația pentru achiziția primelor 16 tramvaie Bozankaya a fost împărțită în trei loturi, corespunzătoare celor trei proiecte cu finanțare europeană care au inclus și lucrările de modernizare a liniilor de tramvai din municipiu.

Valoarea totală a achiziției celor 16 tramvaie a fost de 140.964.270 lei,

fără TVA (167.747.481,3 lei, cu TVA), respectiv circa 33,8 milioane de euro. Valoarea totală a celor trei proiecte a fost de 332.579.670,28 lei (aproximativ 67,2 milioane de euro). Lucrările de amenajare a punctului intermodal de transport de la Rond Țuțora au făcut parte din proiectul „Reabilitarea infrastructurii de tramvai în Municipiul Iași”, cu o valoare totală de 114.359.729,95 lei, și a presupus reabilitarea infrastructurii și a suprastructurii căii de rulare a tramvaielor pe trei tronsoane: Podu Roș – intersecție cu bulevardul Primăverii, Cinci Drumuri – strada Pădurii – strada

Nicoriță și respectiv bulevardul Virgil Săhleanu – intersecție cu bulevardul

Metalurgiei – rond Țuțora. Edi MACRI, Laura RADU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei