Numărul proceselor privind violența domestică a crescut cu 615%!

1violenta1
1violenta2

Dimensiune font:

| 20-02-2020 23:55

 * în 2019, Judecătoria Iaşi a dat 400 de sentinţe, respingând doar 18 sesizări ca fiind nefondate, iar în alte 23 de cazuri reclamanţii şi-au retras plângerile * din 2020 nu s-au scurs nici două luni, au fost doar 33 de zile lucrătoare, în câteva dintre ele activitatea justiţiei a fost bulversată de grevă şi totuşi s-au dat 57 de sentinţe. Aproape ca în tot anul 2016!

Ordinul de protecţie, sau ordinul de restricţie, cum îi mai spun unii, se referă la violenţa domestică, la conflictele în familie şi reprezintă obiectul de dosar cu cea mai spectaculoasă evoluţie din ultimii ani. Este tipul de proces ce se judecă cel mai rapid, sentinţa definitivă fiind dată, de regulă, în maxim două săptămâni de la depunerea plângerii. A mai intervenit, la sfârşitul lui 2017, şi reglementarea conform căreia poliţiştii pot emite, cu de la sine putere, fără vreo aprobare judecătorească, un ordin de protecţie provizoriu pentru o perioadă de cinci zile. Interval suficient pentru cel care doreşte aşa ceva să poată face demersurile legale şi să obţină satisfacţie în instanţă. Completele de judecată sunt practic sufocate cu acest tip de procese.

În tot anul 2016 au existat 65 de solicitări de ordine de protecție; în 2020, doar 33 de zile lucrătoare şi 57 de sentinţe. Dinamica proceselor din ultimii ani având drept obiect ordinul de protecţie e de natură să şocheze de-a dreptul. Pe tot parcursul anului 2016, la Judecătoria Iaşi s-au dat 65 de sentinţe în astfel de cazuri. Un an mai târziu, s-a ajuns la 244, pentru ca inventarul de la finele lui 2018 să consemneze 298. La finele acelui an a intrat în vigoare reglementarea prin care, înainte de orice judecată, poliţiştii pot emite, cu de la sine putere, ordine de protecţie provizorii cu o valabilitate de 5 zile. Efectul a fost total opus celui scontat. Numărul reclamaţiilor, al chemărilor în instanţă a crescut spectaculos, deşi nu se poate spune că asistăm la vreo recrudescenţă a violenţelor domestice.

În 2019, Judecătoria Iaşi a dat 400 de sentinţe, respingând doar 18 sesizări ca fiind nefondate, iar în alte 23 de cazuri reclamanţii şi-au retras plângerile. Din 2020 nu s-au scurs nici două luni, au fost doar 33 de zile lucrătoare, în câteva dintre ele activitatea justiţiei a fost bulversată de grevă şi totuşi s-au dat 57 de sentinţe. Aproape ca în tot anul 2016!

Sentinţele se dau pe bandă rulantă. Mai greu cu punerea în aplicare

Spre deosebire de alte speţe, civile ori penale, dosarele privind eventuala emitere a ordinului de protecţie se judecă mai iute decât cazurile de înaltă trădare în vreme de lege marţială. Ultimul exemplu e cât se poate de elocvent. După o ceartă cu fiul ei, survenită în seara de 5 februarie, Elena C. din Movileni a făcut plângere, cererea a fost înregistrată la Judecătoria Iaşi pe data de 10 februarie, iar sentinţa a venit trei zile mai târziu. Una clasică, timp de 6 luni pârâtul Costel nu are voie să se apropie la mai puţin de 50 metri de mama lui, el trebuind să doarmă pe unde apucă, deoarece are acelaşi domiciliu şi n-are voie s-o contacteze în niciun fel.

Greu de crezut că va putea respecta ordinul. În multe din astfel de cazuri intervine împăcarea. Cu pupături, sarmale şi lacrimi de bucurie. Ordinul de protecţie? O hârtie, acolo...

Se întâmplă frecvent ca tradiţionala împăcare să se producă foarte rapid, chiar înainte de primul termen de judecată, cum s-a întâmplat cu ciondăneala dintre Eugenia B. şi Ionuţ Ţ. din satul Balciu, care trăiesc de mai mulţi ani în concubinaj şi sunt părinţii unui băieţel de 5 ani. Bărbatul a făcut un scandal de pomină pe 12 februarie şi-a altoit zdravăn consoarta, iar aceasta a făcut plângere două zile mai târziu. Au avut termen de judecată pe 17 februarie, între timp s-au împăcat, instanţa a luat act de renunţarea reclamantei la cererea de emitere a ordinului de protecţie, iar dosarul s-a închis. „Distracţia” i-a costat pe cei doi 1.000 lei şi asta a fost tot.

Fiecare pârăşte pe fiecare, după cum i se năzăreşte

Prejudecata împământenită e aceea că doar soţiile ori concubinele agresate sunt cele care depun cereri de emitere a ordinului de protecţie. În realitate nu e deloc aşa. Sunt cazuri în care mama ori tata îşi reclamă fiul, ori chiar unele în care bărbatul este agresat de la femeie. Cum s-a întâmplat la finele anului trecut, când un cetăţean a cerut judecătorilor să-i confişte nevestei cuţitele de bucătărie şi trusa de manichiură pe motiv că-s arme albe. N-a pomenit nimic de tigaie şi ceaun.

Mai nou, pe mesele judecătorilor au apărut şi disputele de clan. Acestea sunt ceva mai complicate şi durează un pic mai mult, deoarece sunt mai multe părţi implicate. În clipa de faţă se află pe rol un proces prin care o mamă în etate de 76 de ani şi fiul ei cel mare, în vârstă de 48 de ani, au cerut evacuarea mezinului din gospodăria comună. Pe motiv că acesta şi-a adus femeie acasă, a făcut cu ea un copil, apoi şi-a construit o căsuţă în curte fără acceptul celorlalţi...

***

Ordinul de protecţie îşi trăieşte, în această perioadă, zilele de glorie. Evaluările indică pentru acest an emiterea a 500-600 de asemenea acte. Iar cei care trebuie să le pună în aplicare şi să vegheze la respectarea verdictelor sunt chiar mai puţini decât acum cinci ani. În aşa conjunctură, cazurile cu final dramatic sunt perfect posibile şi foarte probabile. Marcel FLUERARU

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei