Pasajele din Podu Roş rămân în actualitate!

1pasaje podu ros 1
1pasaje podu ros 2

Dimensiune font:

| 13-03-2023 09:30

Faptul că municipalitatea ieşeană a bugetat proiectarea unui inel pietonal în zona Podu Roş nu înseamnă că se va renunţa la realizarea pasajelor în lungul Splaiurilor * de altfel, licitaţia vizând proiectarea lor nu a fost anulată, fiind desemnat un câştigător cu care, însă, nu a fost semnat niciun contract * varianta inelului pietonal prezintă avantajul că preţul investiţiei este mai mic decât costul construirii unor pasaje * totuşi, ambele proiecte sunt incriminate de organizaţiile civice, care spun că pasajele vor amplifica traficul în zonă, ăn timp ce realizarea unui inel pietonal nu se justifică * nu ar fi exclus să apară şi o a treia variantă: concurs de soluții pentru intersecția Podu Roș și cele adiacente, în acord cu principiile mobilității sustenabile!

Unul dintre proiectele cu impact major în fluidizarea traficului auto în oraș pentru care municipalitatea ieșeană a solicitat finanțare prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a fost „Fluidizarea traficului din intersecția Podu Roș cu Splai Bahlui Mal Drept și Bulevardul prof. dr. Dimitrie Mangeron prin două pasaje supraterane (iniţial subterane) unidirecționale cu o singură bandă”. Proiectul avea o valoare de 14,62 milioane de euro, iar anul estimat de finalizare a lucrărilor ar fi fost 2023. Proiectul a avut parte de o opoziţie puternică din partea societăţii civile. „Dacă facem mai mult loc pentru mașini, o să avem mai multe mașini”, spuneau reprezentaţii Asociaţiei Civica. Aceştia invocau faptul că principiul centrării mobilității urbane pe utilizarea automobilului personal și-a demonstrat deja limitele în majoritatea orașelor din Occident, în prezent fiind nevoie de politici de mobilitate durabilă, care prioritizează transportul public, mersul cu bicicleta/trotineta și mersul pe jos. „În urmă cu zeci de ani, specialiștii marilor orașe încercau să rezolve problema ambuteiajelor din trafic adăugând mai multe benzi auto. Administrațiile alocau sume uriașe proiectelor de drumuri și când credeau că s-a rezolvat, după câteva luni, situația revenea la normal sau chiar se înrăutățea. Explicația ține de fenomenul cererii induse: cu cât oferi mai mult, cu atâta crește cererea. Din punctul nostru de vedere, astfel de proiecte au nevoie să fie în acord cu principiile prevăzute de strategia pe mobilitate durabilă (PMUD) să fie temeinic fundamentate, ca să răspundă cât mai bine nevoilor cetăţenilor, economiei, mediului şi societăţii în ansamblu”, spuneau reprezentanţii asociaţiei din care fac parte 10 organizații nonguvernamentale din Iași, preocupate de promovarea mobilității sustenabile.

Licitaţie adjudecată, însă nu s-a mai semnat contractul de proiectare

În octombrie 2020, Primăria a lansat o licitație pentru proiectarea lucrărilor la cele două pasaje supraterane, contractul având o valoare de 2,1 milioane lei. Cinci ofertanți s-au prezentat la licitație, iar, în martie 2021, a fost stabilit câștigătorul. În schimb, în urma opoziției din Consiliul Local, contractul de proiectare nu a mai fost semnat, dar nici licitația nu a fost anulată. Vă reamintim faptul că cele două pasaje urmau să preia câte o bandă de circulaţie de pe cele două Splaiuri (direcţia Podul de Piatră – bulevardul Tudor Vladimirescu pe axul Splaiului Bahlui Mal Drept şi direcţia bulevardul Dimitrie Mangeron – Podul de Piatră pe axul Splaiului Bahlui Mal Stâng), urmând a se reuni deasupra albiei Bahluiului în zona podului de peste râu iar apoi să revină pe cele două maluri ale acestuia. Pasajele nu sunt prevăzute cu trotuare, dar vor avea prevăzute piste pentru biciclete și suprafeţe de refugiu, asigurând fluenţa circulaţiei auto, cât şi posibilitatea de depăşire a autovehiculelor aflate în staţionare ca urmare a unei avarii. Cele două pasaje au o lungime de 551,6 metri (pe malul drept), respectiv de 546,6 metri (pe malul stâng).

Un inel pietonal care nu exclude proiectarea pasajelor

Între timp, muncipalitatea pare a-şi revizuit planurile. Aşa se face că în bugetul local pe anul în curs a fost alocată sumă de 200.000 lei pentru întocmirea unui studiu în vederea construirii unui inel pietonal suprateran peste intersecția giratorie din Podu Roș. Ideea nu este una nouă, însă este pentru prima dată când, în buget, este inclusă o sumă aferentă unui astfel de proiect. În buget, proiectul a fost inclus cu o precizare: „asigurarea infrastructurii pentru transportul verde”, cu referire la o posibilă sursă de finanţare: PNRR sau proiectele de mobilitate urbană finanțate prin intermediul POR 2021 – 2027. Atenţie, însă, construirea acestui inel nu ar duce în mod neapărat la renunțarea intenției de a amenaja două pasaje supraterane în Podu Roș, în lungul Splaiurilor. Totuşi, realizarea unui inel pietonal are avantajul unor costuri mult mai mici decât realizarea unor pasaje sub sau supraterane.

Societatea civilă se opune. Din nou...

La fel ca şi în cazul pasajelor, organizaţiile civice au reacţionat incriminând proiectul. De data aceasta a fost rândul Asociaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ să ceară lămuriri. „Dintre investițiile noi, ne-a atras atenția proiectul Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – poricetare inel pietonal suprateran intersecţia giratorie Podu Roş în valoare de 200.000 lei. Dorim să aflăm care sunt fundamentele din spatele acestei propuneri. Cum se integrează o astfel de idee în PMUD și în strategia europeană de încurajare a transportului verde?  În ce alte orașe europene se mai construiește în zona centrala ceva asemănător (orașele asiatice nu ar trebui sa fie un element de referință)?  Pe cine ajută urcarea pietonilor pe un pasaj? N-ar fi mai oportună bugetarea unui concurs de soluții pentru intersecția Podu Roș și cele adiacente, în acord cu principiile mobilității sustenabile, așa cum am propus în urma dezbaterii asupra pasajelor din Podu Roş, din 2021?”, au spus membrii APTA. Lucian STATE

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei