Planul de calitate a aerului în municipiul Iaşi a primit aviz favorabil de la Ministerul Mediului

1calitate aeer

Dimensiune font:

| 28-07-2020 00:00

Unul dintre proiectele pe care consilierii locali le vor analiza în şedinţa ordinară de joi se referă la aprobarea raportului pentru trimestrul II aferent anului 2020 privind stadiul realizării măsurilor din Planul de calitate a aerului în municipiul Iaşi * acesta este structurat pe mai multe capitole, fiecare dintre acestea având un grad diferit de implementare

 


Modernizare parcului auto destinat transportului public este unul dintre capitolele cu 100% nivel de implementare. Astfel, a fost realizată înnoirea parcului auto destinat transportului public (Compania de Transport Public Iaşi) prin achiziţia de 100 autobuze având norma de poluare Euro 6, 44 autobuze electrice şi 16 tramvaie. Experimental, pe un număr de 10 autobuze cu norma de poluare Euro 6, au fost montate dispozitive de monitorizare a calităţii aerului pe traseele de circulaţie a autobuzelor, cu transmitere on-line a datelor specifice, informaţiile fiind puse la dispoziţia publicului. La nivelul Companiei de Transport Public laşi (CTP) s-a finalizat achiziţia unei autoutilitare de 12 tone (atelier mobil) cu norma de poluare Euro 6, care a înlocuit atelierului mobil existent (cu norma de poluare non-Euro) şi a unui buldoexcavator cu norma de poluare Euro 6. Totodată este în curs de derulare procedura de achiziţie a două autoutilitare de 3,5 t cu norma de poluare Euro 6, necesare întreţinerii căii de rulare a tramvaielor.

Modernizarea parcului auto Salubris SA este alt capitol realizat integral.

Astfel, s-au achiziţionat în total pentru perioada 2018 - 2019 un număr de 60 autovehicule noi Euro 6 sau electrice, în valoare totală de 20.657.474 lei fără TVA. Toate autospecialele achiziţionate În ultimii 3 ani respectă Standardele Europene EN 15429-3 valabile din martie 2015, cu referire la eficienţa colectării particulelor având clasificarea maximă de 4 stele.

În anul 2019 au fost contractate şi recepţionate 49 autovehicule noi Euro 6 sau electrice, cu valoarea totală de 15.924.796 lei fără TVA, iar în primele trei luni din  2020 au continuat  procedurile  de achiziţii  autovehicule  şi

autospeciale.

Şi parcul auto a SC Citadin a fost modernizat prin achiziţia de 19 autovehicule noi având norma de poluare Euro 6, la care se adaugă 37 maşini şi utilaje (autocamioane, tractoare, freză, răspânditor de materiale, cilindru vibrocompactor, tăietor beton asfalt etc) cu norma de poluare Euro 4, în valoare totală 1.538.915 lei.

Aer mai curat în Podu de Piatră

Lucrurile s-au mişcat în sens pozitiv şi în ceea ce priveşte sistematizarea zonei Podul de Piatră (intersecţie B-dul N.lorga şi Şoseaua Naţională). Aici, în 2019, au fost recepţionate lucrări de asfaltare în lungime de 6,235 km în valoare 22.578.987,96 lei fără TVA, în Şoseaua Naţională, Zona Podul de Piatră, intersecţie Bd-ul N. Iorga. Pentru fluidizarea traficului, intersecţia Podul de Piatră a fost semaforizată. De asemenea, în cursul anului 2019 s-au finalizat lucrările de demolare a pieţei agroalimentare „Podul de Piatră” precum şi desfiinţarea construcţiei în care se realizau activităţi de alimentaţie publică, ambele fiind amplasate în imediata vecinătate a staţiei IS -1.

În plus, în anul 2020 (trimetrul I, au fost demarate procedurile de achiziţie pentru obiectivul de investiţii „Proiectare Piaţeta Podului de Piatră”, unde urmează a fi realizat un parc.

Străzi splălate după un grafic bine stabilit

Salubrizarea eficientă a străzilor este un alt capitol unde toate măsurile propuse au fost realizate. Astfel, activităţile specifice de spălat şi stropit şi deszăpezire se efectuează conform graficelor de lucru aprobate, cu utilaje şi echipamente moderne (autocisterne, maşini autospeciale tip multicar, automăturători, aspiratoare urbane electrice, tricicluri electrice, motocu/toare), cu precădere în zonele cu trafic pietonal intens, zonele comerciale şi intersecţiile aglomerate. În vederea prevenirii pe termen lung a emisiilor de praf de pe partea carosabilă, este utilizată substanţa C-Force Urban, aceasta având un efect de retenţie a particulelor la sol, de unde sunt apoi curăţate şi aspirate. În anul anul 2019, suprafaţa salubrizată a fost de cca. 603.000.000 mp dintre care cca. 68.000.000 mp reprezintă salubrizare mecanizată (aspirat şi măturat mecanizat, spălat şi stropit mecanizat, deszăpezit mecanizat). Au fost salubrizate în total circa 9.714 km (străzi cu 2 benzi, cu lăţime totală de 7m) fiind depăşită suprafaţa salubrizată mecanizat în anul 2018.

Iaşul verde

Însă cea mai vizibilă şi mai spectaculoasă realizarea în ceea ce priveşte calitatea aerului o reprezintă reabilitarea şi întreţinerea spaţiilor verzi. Dincolo de faptul că la nivelul municipiului Iaşi a fost semnat contractul de finanţare pentru derularea proiectului „Oază de verdeaţă din cartierul nostru - program comunitar  de revitalizare  a  spaţiilor publice”, în cursul anului 2019 au fost amenajate 7.46 ha de spaţii verzi şi au fost întreţinute 283.85 ha spaţii verzi. La acestea se adaugă alţi 25.000 metri pătraţi şi încă 180 de hectare reabilitate sau întreţinute în perioada ianuarie – aprilie 2020. Nu trebuie omise nici acordurile de parteneriat cu instituţii privind regenerarea spaţiilor verzi, concretizate prin plantări de arbori. 

S-au făcut eforturi comune şi pentru spaţiile verzi din jurul blocurilor. Astfel, în cursul anului 2019 au fost amenajate 7.46 ha spaţii verzi, au fost plantaţi 33.909 arbori din speciile foioase şi răşinoase, 863.549 plante perene şi flori şi 74.645 mp gazon. De asemenea, s-a acordat material săditor dendrofloricol la asociaţiile de locatari şi instituţii după cum urmează: arbori - foioase - 1450 buc; arbori răşinoase - 603 buc; arbuşti - foioase – 33.393 buc; arbusti răşinoase - 28 buc; plante perene - 460 buc.

În ceea ce priveşte dezvoltarea de clădiri verzi, în data de 31 august 2018 s-a emis H.C.L. nr. 361 privind aprobarea Schemei de ajutor de minimis pentru  contribuabilii bugetului local al Municipiului laşi care beneficiază în anii fiscali 2019 - 2020 de reducerea impozitului pe clădiri, pentru clădirile aflate în clasa energetică A. Până la la sfârşitul anului 2019, în urma evaluării dosarelor depuse, s-a propus spre aprobare acordarea facilităţilor fiscale de natura reducerii impozitului pe clădiri pentru 5 persoane juridice, în vederea încurajării dezvoltatorilor imobiliari să aplice pe scară largă principiile eficienţei energetice. Totodată, au fost înregistrate încă alte 6 solicitări în acest sens, acordarea facilităţilor fiscale de natura reducerii impozitului pe clădirii fiind alocată pentru anul 2020.

Alte stadii de implementare

Sunt şi capitole cu un grad ridicat de implementare. Vorbim aici de dezvoltarea de rute ocolitoare pentru transportul de marfă - varianta de ocolire Sud (stadiul realizării: 80%), extinderea/modernizarea arterelor de circulaţie (stadiul realizării: 85%), promovarea utilizării transportului public (stadiul realizării măsurii: 90%), stimularea introducerii vehiculelor electrice şi hibride în activitatea de taximetrie (stadiul realizării măsurii: 50 %), dezvoltarea  zonelor de acces pentru pietoni prin amenajarea de trotuare şi  alei pietonale inclusiv piste pentru biciclişti (stadiul realizării măsurii: 50 %), eficientizarea consumului de energie termică (stadiul realizării: 90%),

continuarea programului de reabilitare termică a clădirilor instituţionale (stadiul realizării: 50%), conştientizarea cetăţenilor cu privire la nivelul real al calităţii aerului, la  implicaţiile asupra sănătăţii umane şi implicarea cetăţenilor în respectarea unor bune  practici privind poluarea aerului din municipiul laşi (stadiul realizării: 75 %).

Restanţe

Nu-i mai puţin adevărat că la alte capitole autorităţile au rămas datoare, însă doar pe considerentul că implementarea măsurilor depind de alte instituţii (Ministerul Transporturilor, CNAIR, CJ Iaşi, MLPDA). Aici este vorba de realizarea depozitului logistic de mărfuri lângă drumul de centură (stadiul realizării: 10 %). Dezvoltarea de rute ocolitoare pentru transportul de marfă - varianta de ocolire Nord (stadiul realizării: 0%), dezvoltarea de rute ocolitoare pentru transportul de marfă - str. Trei Fântâni (stadiul realizării: 0%), varianta de ocolire Sud pentru traficul uşor (stadiul realizării: 0%), construirea de pasaje fluidizarea traficului din intersecţia Podu Ros cu Splai Bahlui Mal Drept si Bd-ul Prof. Dimitrie Mangeron (stadiul realizării măsurii: 10%), continuarea programului de reabilitare termică a clădirilor rezidenţiale (stadiul realizării: 0%).

Planul de calitate a aerului pentru municipiul Iaşi, care a fost elaborat ca urmare a unui Studiu de calitate a aerului, de către SC Enviro Ecosmart Galaţi, a primit aviz favorabil de la Ministerul Mediului prin Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului - Centrul de Evaluare a Calităţii Aerului şi Agenţia pentru Protecţia Mediului laşi nr.1/2248NT/22.06.2018 şi a fost aprobat prin Hotărârea Consiliului Local nr. 292 din 27.07.2018. Tudor DAMASCHIN

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei