Primăria ar putea prelua rolul de operator de termoficare

1veolia2

Dimensiune font:

| 27-01-2021 09:30

Furnizorul de energie termică invocă, pe de o parte, pierderile financiare din ultimii şase ani şi situaţia incertă a patrimoniului CET, elemente care fac imposibilă continuarea parteneriatului cu municipalitatea ieşeană * pe de altă parte, autorităţile au anunţat că, în aceste momente, se caută soluţii optime pentru ca populaţia să nu fie afectată * una dintre acestea ar fi preluarea de către Primăria Iaşi a rolului de operator de termoficare

Operatorul de termoficare din Iaşi a anunţat ieri că începând cu 1 mai va înceta înţelegerea cu Primăria Iaşi. „Contractul de Concesiune, în baza căruia Veolia Energie Iași (VEI) asigură serviciul de alimentare cu energie termică pentru Municipiul Iași (apă caldă și încălzire) va înceta la data de 30.04.2021. Decizia vine ca urmare a imposibilității echilibrării financiare a acestui contract, în ciuda eforturilor depuse de cei doi parteneri. Operatorul va demara acțiunile necesare în vederea predării gestiunii serviciului de alimentare cu energie termică, ce a fost încredințată pe o perioadă de 20 de ani, începând cu anul 2012”, spun oficialii companiei. Aceştia au mai precizat că operatorul va demara acțiunile necesare în vederea predării gestiunii serviciului de alimentare cu energie termică, ce a fost încredințată pe o perioadă de 20 de ani, începând cu anul 2012. ,,Încă de la început, ne-am luat un angajament ferm față de ieșeni, acela de a furniza apă caldă și încălzire la cele mai înalte standarde de calitate, dar prezentul ne pune în fața unei situații extraordinare, care nu ne mai permite asigurarea continuității activității. De când a preluat sistemul centralizat de furnizare a energiei termice, Veolia Energie Iași a înregistrat pierderi semnificative, generate în principal de scăderea numărului de consumatori și de un tarif care nu a reflectat condițiile de piață. Astfel, compania a fost nevoită să finanțeze activitatea de zi cu zi pentru asigurarea apei calde și a căldurii pentru oraș din împrumuturi de la compania-mamă, pentru ca niciun ieșean să nu fie afectat. În ciuda eforturilor susținute pentru a continua acest parteneriat în condiții de echilibru financiar, Contractul de Concesiune a devenit neperformant și deficitar”, au mai declarat oficialii companiei.

Probleme juridice

De altfel, continuitatea serviciului este periclitată și de procesele juridice aflate pe rol, între compania CET SA și autoritățile locale, procese care pun sub semnul întrebării proprietarul de facto al echipamentelor de producție a energiei termice și al sistemului de distribuție și care fac din ce în ce mai dificilă operarea acestora. Operatorul și-a asumat un angajament față de Iași și și-a respectat permanent, cu strictețe, toate obligațiile asumate prin Contractul de Concesiune. Prin integrarea unui proces amplu de modernizare, a înregistrat niveluri de eficiență ridicate. ,,Am acționat în mod responsabil și eficient și am furnizat serviciul de alimentare cu energie termică la parametrii de calitate asumați prin contract și prin actele normative în vigoare, chiar și când ne-am confruntat cu situații financiare dificile. Gradul de continuitate în furnizare s-a menținut până la o valoare de 97% în condiții de eficiență energetică, funcționare, confort și protecție a mediului înconjurător. Ne-am respectat angajamentul de realizare a programelor de investiții, întreținere și reparații curente, măsuri care au contribuit la furnizarea unui serviciu de calitate, dar și la reducerea pierderilor de apă cu 69,3% față de 2013”, au continuat oficialii companiei. 

Totodată, valoarea taxelor și impozitelor plătite de către companie între 2012-2020 se ridică la 151,4 milioane de lei. 

Încă din anul 2016, au fost purtate discuții între cei doi parteneri în vederea identificării soluțiilor de restabilire a echilibrului economic al contractului. Părțile au analizat toți factorii determinanți ce pot contribui la sustenabilitatea parteneriatului, inclusiv modificarea formulelor de ajustare a tarifului, a nivelului investițional și implementarea unui plan de acțiuni în acest sens. De asemenea, în aplicarea prevederilor contractuale, a fost realizată și o expertiză independentă pentru identificarea soluțiilor care să permită continuarea furnizării serviciului de către companie.

Plăţi compensatorii pentru salariaţi

În următoarea perioadă, se vor efectua toate demersurile de informare a autorităților competente cu privire la încetarea contractului și activitățile necesare predării – primirii gestiunii serviciului public și a bunurilor ce compun sistemul. Pentru a proteja salariații, compania le va acorda plățile compensatorii prevăzute de Contractul Colectiv de Muncă în vigoare și va depune toate diligențele necesare pentru preluarea salariaților de către noul operator. Compania va rămâne permanent în contact cu autoritățile locale pentru asigurarea unui proces de predare a gestiunii serviciului cât mai fluid, pentru a nu impacta locuitorii Iașiului, racordați la sistemul centralizat de energie termică. Până la încetarea Contractului de Concesiune, compania va acționa pe baza acelorași valori și principii de profesionalism ca și până acum. 

Nu vom avea soarta Capitalei

Pe de altă parte, primarul Mihai Chirica spune că ştia despre problemele operatorului de termoficare. „Iașul nu va ajunge în situația Bucureștiului pentru că sistemul de termoficare din Iași nu este în situația tehnică a celui din București. Veolia Energie ne-a pus în gardă de săptămână trecută despre o asemenea eventualitate, de altfel ne-a și prezentat un studiu economic făcut de o companie independentă prin care anunță faptul că au intrat în al șaselea an de funcționare, chiar mai mult, în continuare pe pierdere și conducerea de la Praga ar fi cerut să găsească două variante: încetarea contractului la termen la sfârșitul sezonului de încălzire cu clauzele care sunt prevăzute în contract sau găsirea unor soluții care să ducă la continuarea relației între municipiul Iași și Veolia. E o situație nu tocmai ușoară, inedită am putea să spunem noi, după sfârșitul CET-ului, dar care își poate găsi rezolvarea pe mai multe paliere”, a declarat primarul Mihai Chirica.

Printre soluții se numără: echilibrarea pierderilor care se obțin din diferențele de tarif de la furnizorul de producție față de cel de distribuție, o creștere a tarifului la gigacalorie dar și o creștere a subvenției („creștere de tarif rezonabilă”), continuare procesului de investiții în sistem (inclusiv cu racordarea de noi consumatori prin extinderi ale rețelei).

Unii pleacă, alţii vin...

Mihai Chirica a prezentat şi o statistică cu persoanele care s-au debranşat de la sistemul public de debranşare. Acesta a afirmat că în anul 2020 au fost puţine persoane care au decis acest lucru. Totuşi, dintre acestea, o bună parte au fost apartamente care oricum erau izolate în bloc şi nu aduceau un plus. Totuşi, în 2020 au fost branşări ale unor instituţii publice care sunt mari consumatori. „Din toată statistica reiese faptul că nu au fost mai mult de 150-160 de debranşări pe an. Dintre acestea, un procent important sunt locuinţe care au rămas izolate prin diverse scări. Am avut branşări pe instituţii publice care oferă un consum ridicat de agent termic. Totuşi, scăderea s-a produs pe fondul creşterii temperaturii din mediu dar şi, desigur, a reabilitaţii termice a clădirilor pe care le-a făcut şi care este una corectă. Nu în ultimul rând, scăderea mai vine şi de la reabilitării instalaţiilor pe fonduri europene”, a spus primarul.

Primăria, operator de termoficare ?

O altă soluţie ar putea fi preluarea serviciului de Primărie (la fel ca în 2011 până la adjudecarea licitației de concesiune). „Dacă nu se va ajunge la nicio înţelegere cu furnizorul ne vom întoarce în 2011 atunci când noi, Primăria Iași, am avut calitatea de operator. Ne-am luat o licenţă temporară şi ne-am continuat procesul de operare. Este o variantă pe care o luăm în calcul. Desigur, este o variantă secundară. Noi vom înfiinţa o structură de conciliere şi să ne susţinem punctele de vedere la ANRE astfel încât să ajungem la o înţelegere. Mai există o chestiune. Vorbim despre centrala termică de la Holboca pe care am început-o cu Veolia. Centrala ar urma să fie gata în 2030 şi s-ar alimenta doar cu gaze naturale. Procesul l-am început cu ei şi ne-ar face o deosebire plăcere să îl continuăm tot cu ei”, a mai spus edilul-şef. Lucian STATE

 

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei