Renovarea energetică moderată a clădirilor, o soluție cu impact social și ecologic

48ca3832-fcc5-43be-8f36-07b07179ad1d (1)
873736ea-ced1-4ec9-b1d9-d893f453f1e2 (1)

Dimensiune font:

| 03-11-2024 20:19

 * într-un context global de criză energetică și de creștere a prețurilor resurselor, renovarea energetică moderată a clădirilor se conturează ca o necesitate economică și ecologică * această soluție aduce beneficii nu doar din perspectiva economiilor financiare pentru proprietarii de locuințe, dar are și implicații semnificative asupra mediului înconjurător și asupra calității vieții oamenilor

Renovarea energetică moderată presupune intervenții tehnice și structurale asupra clădirilor existente, fără a ajunge la o reabilitare completă și costisitoare. Acest tip de renovare se concentrează pe optimizarea consumului de energie, fără a implica schimbări majore la nivelul structurii clădirilor. Se realizează o izolație termică mai eficientă, se montează ferestre și uși cu performanțe ridicate în reducerea pierderilor de energie și se instalează sisteme de încălzire și ventilare eficiente din punct de vedere energetic. Intervenția este o investiție rentabilă. Studiile arată că, prin reducerea consumului de energie pentru încălzire și răcire, proprietarii de clădiri pot economisi între 20% și 40% din costurile de energie pe an. Într-un mediu în care prețurile energiei sunt instabile, aceste economii sunt esențiale pentru menținerea unei balanțe domestice sănătoase și pentru reducerea presiunii financiare asupra gospodăriilor. Pe de altă parte, pe termen lung, costurile de întreținere a clădirilor renovate energetic sunt mai mici. Sistemele eficiente energetic au o durată de viață mai lungă și necesită intervenții mai rare, ceea ce se traduce printr-o stabilitate financiară mai mare pentru proprietari și chiar prin creșterea valorii de piață a clădirilor.

Beneficiile sociale - confort și sănătate

Dincolo de impactul financiar, renovarea energetică moderată are și un rol important în îmbunătățirea calității vieții locatarilor. Prin reducerea pierderilor de căldură și îmbunătățirea izolației, clădirile renovate devin mai confortabile. Menținerea unei temperaturi constante în locuințe reduce riscul de probleme de sănătate legate de umiditate și de mucegai. Astfel, renovarea contribuie la sănătatea fizică a locatarilor, dar și la bunăstarea psihică, prin asigurarea unui mediu de locuit mai plăcut și mai stabil. Mai mult, costurile mai mici de încălzire permit o redistribuire a resurselor financiare, astfel încât familiile să poată investi în alte aspecte importante ale vieții, precum educația sau sănătatea.

„Clădirile reprezintă, la nivelul Uniunii Europene, 40% din energia consumată și 36% din emisiile directe și indirecte de gaze cu efect de seră legate de energie. UE lucrează la revizuirea Directivei privind performanța energetică a clădirilor, astfel încât clădirile să devină mai eficiente din punct de vedere energetic până în 2030 și ulterior. Așadar, în ceea ce privește clădirile existente, statele membre au hotărât să introducă standarde minime de performanță energetică, care să corespundă cantității maxime de energie primară pe care clădirile o pot folosi anual pe metrul pătrat. Scopul urmărit este de a declanșa renovări și de a genera o eliminare treptată a clădirilor cu cele mai slabe performanțe și o îmbunătățire continuă a parcului imobiliar național”, a explicat dr. ing. Irina Elena Teslărașu, administratorul companiei SIGM Project SRL, una dintre firmele a cărei amprentă se vede pe multe clădiri din Iași. „Din această perspectivă, un proiect ce va influența într-un mod pozitiv calitatea vieții locuitorilor din Iași este renovarea energetică moderată a cinci clădiri multifamiliale”, a continuat dr. ing. Irina Elena Teslărașu, care este și coordonatorul Patronatului Proiectanților în Construcții în RDNER. Este vorba despre Blocul Z4 situat pe bulevardul Nicolae Iorgan nr. 30, Blocul B3 (Carmen) situat pe bulevardul Independenței nr. 2, Blocul D2 situat pe strada Oancea nr. 34, Blocul S4 situat pe strada Ciurchi nr. 109A și Blocul B3 (Guliver) situat pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt nr. 4. Îmbunătăţirea eficienţei energetice a clădirilor este esenţială pentru atingerea obiectivelor naţionale, care sunt în concordanţă cu strategia Uniunii Europene privind reducerea gazelor cu efect de seră şi utilizarea sustenabilă a resurselor umane. Implementarea acestui proiect va conduce la o creştere a eficienţei energetice a blocurilor ce urmează a fi reabilitate. Aşadar, prin realizarea lucrărilor de intervenţie propuse se va obţine o creştere a confortului locatarilor prin faptul că se va obţine păstrarea unei temperaturi constante pe perioade îndelungate de timp, acest lucru fiind posibil datorită inerţiei termice a pereţilor izolaţi şi a pierderilor minime de căldură rezultate. Prin urmare, prin reducerea consumurilor energetice pentru încălzirea apartamentelor va rezulta şi scăderea costurilor de întreţinere cu încălzirea.

Renovarea energetică a clădirilor existente în Iași are o influență pozitivă asupra obiectivelor de mediu și implicit asupra calității vieții cetățenilor. În sensul dezvoltării durabile, componenta de mediu are un rol esențial, motiv pentru care investițiile din acest domeniu sunt încurajate prin intermediul strategiilor și politicilor de la nivel european și mondial.

 

Caseta 1

S.C. SIGM – HOME PROJECTS S.R.L. activează încă din anul 2011 cu dorinţa de a veni în întâmpinarea cerinţelor clienţilor în domeniul consultanței de fonduri europene și a proiectării de clădiri rezidenţiale și nerezidenţiale. „Țelul nostru este de a impune noi standarde de calitate în ceea ce priveşte serviciile oferite. Pentru realizarea acestui scop, am considerat dezvoltarea continuă a companiei prioritatea nr. 1, fapt demonstrat și de indicatorii economici realizați până în prezent. Astfel, pentru anul 2023 cifra de afaceri a fost de 12.178.536 lei, ceea ce a însemnat o creștere de aproximativ 50% față de anul precedent. În ceea ce privește viitorul apropiat, în urma feedback-urilor beneficiarilor și ale colaboratorilor, se poate observa o tendință de dezvoltare, de a demara noi proiecte, menite să îmbunătățească calitatea vieții atât la nivelul marilor orașe, cât și la nivel rural” – dr. ing. Irina Teslărașu

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei