Retailul modern ocolește Moldova. Iașul, lider regional cu cel mai mic impact național
Dimensiune font:
* Suceava, cu o populație de sub 100.000 locuitori, are o densitate comercială mai mare decât Iașul, depășind 1.470 mp/1.000 de locuitori * Iașul, cu aproape 400.000 de locuitori și statut de capitală regională, abia atinge 914 mp/1.000 locuitori * între timp, Clujul – cu toate pretențiile sale – stagnează la 522 mp/1.000 locuitori, în ciuda agitației imobiliare
Deși găzduiește unul dintre cele mai mari mall-uri din țară - recent inaugurat – Iașul rămâne tot pe ultimul loc la capitolul dezvoltare de retail modern, în comparație cu regiunile mai bine conectate politic și economic la centrele de decizie.
Un nou raport publicat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox confirmă ceea ce ieșenii intuiesc: Moldova rămâne Cenușăreasa dezvoltării comerciale. Cu un stoc de doar 735.000 mp de retail modern în cele 8 județe ale regiunii, Moldova este la mare distanță de zona Centru-Vest, care adună 1,6 milioane mp (de două ori mai mult) și chiar sub regiunea de Sud, cu 1,1 milioane mp, fără a include Capitala.
Dezvoltarea nu mai răspunde nevoilor comunităților, ci intereselor speculative
Mall Moldova – cel mai mare centru comercial din afara Capitalei, cu 125.700 mp – a fost livrat în prima jumătate a acestui an și ar fi trebuit să pună Iașul pe harta marilor jucători. Dar chiar și cu această investiție uriașă, regiunea rămâne marginalizată.
Suceava, cu o populație de sub 100.000 locuitori, are o densitate comercială mai mare decât Iașul, depășind 1.470 mp/1.000 de locuitori. Iașul, cu aproape 400.000 de locuitori și statut de capitală regională, abia atinge 914 mp/1.000 locuitori. Între timp, Clujul – cu toate pretențiile sale – stagnează la 522 mp/1.000 locuitori, în ciuda agitației imobiliare.
Cum se explică? Simplu: dezvoltarea nu mai răspunde nevoilor comunităților, ci intereselor speculative.
Până la finalul deceniului, România ar urma să mai adauge circa 700.000 mp de retail modern, dar grosul merge tot în vestul țării. Cluj-Napoca și Reșița vor atrage 60% din noile livrări. Moldova, cu tot cu Bacău și Galați, va primi doar 16% din acest total.
Iașul, deși atrage trafic regional și internațional, e tratat în continuare ca o piață secundară. Niciun proiect major nu este anunțat după Mall Moldova, iar chiriile, în ciuda cererii ridicate, au rămas stabile – semn că investitorii nu se grăbesc să intre pe o piață lipsită de infrastructură și conectivitate.
Iașul își asumă, în fiecare discurs politic, rolul de „capitală a Moldovei”, dar în realitate este lăsat în afara circuitului investițiilor majore. Fără autostradă, cu o infrastructură feroviară în colaps și cu o putere de cumpărare sub media națională, orașul e în pericol de a deveni doar un centru comercial pentru nordul Basarabiei și o haltă de shopping pentru cei care vin cu autocarul din Chișinău.
Iar dacă autoritățile locale nu vor învăța să negocieze serios cu marii dezvoltatori, Iașul riscă să rămână un oraș cu malluri mari și perspective mici. Daniel BACIU
Adauga comentariul tau