Salubris, ameninţată de penalităţi!

salubris-iasi-masina-gunoi-2-1

Dimensiune font:

| 08-08-2022 23:59

În conformitate cu noul parteneriat încheiat cu municipalitatea ieşeană, Salubris trebuie să îndeplinească o serie de indicatori * sunt peste 50 de cerinţe, din toată sfera de activitate a societăţii: colectare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere, salubrizarea căilor publice şi tot ce ţine de protecţia mediului * nerespectarea unuia dintre indicatori atrage sancţionarea companiei

Creată în 2002, societatea Salubris a obţinut, în 2007, gestiunea serviciului de salubrizare a municipiului Iași, fiind delegată în mod direct prin contract de concesiune, în baza H.C.L. nr. 491/2007. De-a lungul anilor, societatea s-a remarcat prin faptul că, în comparaţie cu alte oraşe, a menţinut la un nivel accceptabil tarifele către populaţie, lucru posibil şi prin investiţiile realizate de şefii instituţiei în acord cu politica municipalităţii vizând salubritatea urbană. Toate acestea puteau deveni istorie începând de anul viitor, când serviciul de salubritate din Iaşi putea fi cedat unei alte firme în baza unui amendament care interzicerea participarea la licitaţiile organizate de Primărie a societăţilor care au beneficiat de încredinţarea directă în ceea ce priveşte concesionarea unui serviciu. Astfel, municipalitatea ieşeană a găsit o soluţie pentru a putea continua colaborarea cu Salubris pentru o perioadă de încă zece ani. „În conformitate cu prevederile legale în vigoare municipalitatea trebuie să selecteze operatorul economic care va gestiona serviciul de salubrizare la nivel local ținând cont de interesele actuale și de perspectivă ale unității administrativ - teritoriale locale, de mărimea și complexitatea sistemului de utilități publice precum și de principiul conform căruia interesul general al colectivității locale prevalează atunci când se analizează modalitatea de gestionare a deșeurilor municipale”, se arată într-o nota de fundamentare. Altfel spus, Primăria Iaşi putea continua cu Salubris sau putea scoate la licitaţie acest serviciu. Logic, a preferat să parafeze un parteneriat cu societatea care deţine în acest moment locul unu pe ţară în ceea ce priveşte serviciul de salubritate.

Însă puţini ieşeni cunosc faptul că, în conformitate cu acest nou parteneriat, Salubris trebuie să îndeplinească o serie de indicatori. „Sunt peste 50 de indicatori, din toate sferele noastre de activitate, adică colectare, transport şi depozitare a deşeurilor menajere, salubrizarea căilor publice şi tot ce ţine de protecţia mediului. Sunt indicatori care vin cu penalităţi. În fiecare an se trage linie, iar dacă nu am îndeplinit unul dintre aceştia, plătim penalităţi. După cinci ani se analizează activitatea în asamblul ei, iar dacă aleşii locali consideră că ne-am făcut treaba, înţelegerea se prelungeşte”, spune Cătălin Neculau, directorul general al SC Salubris. 

Sarcini precise pe activitatea de reccilare şi compactare

Un prin indicator se referă la colectarea selectivă. „Din totalul deşeurilor, 26,53% reprezintă hârtie, plastic, metal, sticlă. Avem sarcina ca 71% din această cantitate de deşeuri să o reciclăm, să o valorificăm. Sigur, indicatorul ţine de Salubris, însă un rol important îl au ieşenii care trebuie să înţeleagă de ce e nevoie să colecteze separat deşeurile amintite”, spune directorul societăţii. 

Alţi indicatori se referă la rata de colectare, de implentarea programului  „Plăteşte cât atunci”, la colectarea deşeilor periculoase sau voluminoase sau la gradul de compactare al deşeurilor. „Când ajungem cu gunoiul la Depozitul de la Ţuţora, există acest indicator care spune că toate deşeurile de pe oraş trebuie compactate astfel încât depozitul să reziste cât mai mult. Trebuie să compactăm minim 0,9 tone la un metru cub de deşeuri. Dacă întrebaţi cum poate fi verificat acest lucru, e simplu: ni se cere să realizăm ridicarea topo a depozitului şi în funcţie de aceasta un inspector îşi dă seama dacă avem un grad de compactare corespunzător sau nu. Sunt elemente pe care puţină lume le cunoaşte, majoritatea spun că Salubris încarcă gunoiul şi-l duce de la punctul gospodăresc. Vorbim, însă, de o activitate mult mai complexă şi de aceea suntem foarte aplecaţi pe ceea ce facem”, mai spune Cătălin Neculau.  

Biogazul şi levigatul

Un alt indicator se referă la acoperirea periodică a deşeurilor. „Noi, la Ţuţora, lucrăm pe fâşii de 2.500 sau 4.000 de metri pătraţi, nu depozităm deşeurile peste tot. După compactare, deşeul trebuie astupat cu un strat de pământ sau cu resturi provenite din construcţii. De ce se facem acest lucru? La nivelul depozitul se creează biogaz. Avem puţuri de captare, dar biogazul se poate autoaprinde. Dacă doar am compacta şi nu am mai aşterne pământ, focul s-ar putea extinde. Aşa, însă, pământul opreşte extinderea focului”, mai explică şeful Salubris.  

Un alt indicator se referă la levigatul rezultat în depozit. „Levigatul este acea zeamă pe care o lasă gunoiul. Levigatul nu se aruncă. Este preluat, dus în staţia de epurare, iar în urma epurării, ceea ce rezultă din levigat trebuie să aibă parametri identici cu apa de la robinet. În fiecare lună avem o societate care ne verifică, prelevează probe şi controlează calitatea apei pentru a vedea dacă această tratare a levigatului o facem corespunzător”, mai spune şeful Salubris. 

Nu în ultimul rând, Salubris este pasibilă de sancţiuni dacă ieşenii reclamă proasta salubrizare. „Există un număr maxim de reclamaţii. Dacă îl depăşim, apar corecţiile din partea municipalităţii. Toţi aceşti indicatori de care am amintit ne onstrâng să facem traeba corect şi să fim cât mai implicaţi. De altfel, Curtea de Conturi ne-a analizat activitatea pe ultimii cinci, verificând, totodată şi dacă Primăria Iaşi a controlat corect societatea. Concluzia a fost că ambii parteneri şi-au onorat obligaţiile. Vorba aia: o prietenie lungă cu socoteală clară se ţine”, a conchis Cătălin Neculau.

Planuri pentru 2022

Salubris SA estimează să obţină anul acesta venituri totale de 111.040 milioane lei, cifră aproape identică cu cea din 2021 (110.340 milioane lei). În acelaşi timp, societatea prevede pentru anul în curs cheltuieli totale de 108.995 milioane lei. Mai mult, Salubris SA îşi propune pentru anul în curs investiţii în valoare de 8,5 milioane lei, sumă redusă faţă de cea alocată în urmă cu un an (14,082 milioane lei). În ceea ce priveşte profitul brut preliminat pe 2022, acesta  va fi de 2,7 milioane lei, de aproape trei ori mai mic faţă de cel de anul trecut întrucât trebuie asigurate resursele necesare pentru susţinerea fondului de salarii, dar şi achitarea obligaţiilor faţă de furnizori. Tudor DAMASCHIN

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei