Spitalul Regional de Urgențe, cu 20 la sută mai scump!

1spital2

Dimensiune font:

| 09-05-2022 15:15

 * a fost lansat, după aproape un deceniu de așteptare, proiectul de construire a Spitalului Regional de Urgență Iași * spitalul este prevăzut cu 850 de paturi și 18 săli de operație * echipa medicală va fi formată, în principiu, cu personal de la Spitalul Clinic de Urgențe „Sf.Spiridon” din Iași * unitatea va reconfigura sistemul de sănătate din Moldova *

 A fost lansat proiectul de construire a Spitalului Regional de Urgență Iași. Lucrările sunt finanțate prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, Prioritatea investiţională 14.1 - „Investiţii în infrastructurile sociale și de sănătate care contribuie la dezvoltarea naţională, regională și locală, reducând inegalităţile în materie de sănătate și promovând incluziunea socială prin îmbunătăţirea accesului la serviciile sociale, culturale și recreative, precum și trecerea de la serviciile instituţionale la serviciile furnizate de autorităţile locale”.  „CA noutate, avem o creştere cu 20% a costurilor, de la 500 milioane de euro cu TVA se va ajunge la aproximativ 600 milioane. Este o variantă draft a devizului general. Studiul de Fezabilitate a fost aprobat în 2019, înainte de pandemie, iar de atunci au crescut şi preţurile la materiale. Acum mai avem o modificare de soluţie faţă de Studiul de Fezabilitate care la rândul ei aduce costuri. Această modificare vizează o mică reamplasare, nu sunt mari modificări. Şi mai este o mică modificare în ceea ce priveşte structura de paturi. A mai crescut numărul de paturi în terapia intensivă de la 72 la 86”, a spus Cristina Gafton, manager proiect în Ministerul Sănătăţii.

Având în vedere situația actuală, managerul proiectului nu a exclus ca în viitor să crească din nou preţurile. În acest moment, SRU are asigurată finanţarea din două programe - POR 2014- 2020 și Programul Operaţional de Sănătate (aflat încă în discuţii cu Comisia Europeană), unde pe Prioritatea 4 sunt alocate aproximativ 700 milioane de euro, bani nerambursabili. Suplimentar, pentru SRU Iaşi, pentru partea de cofinanţare naţională, Ministrul Sănătății a contractat deja un împrumut de 250 de milioane de euro. „În cazul în care costurile vor creşte şi nu pot fi acoperite integral de aceste programe, inclusiv acest împrumut poate fi mărit prin actualizare legislativă”, a mai spus Cristina Gafton.

850 de paturi și 18 săli de operație

Proiectul este monitorizat zilnic de experţii Băncii Europene de Investiţii. „Avem alături o echipă foarte mare de arhitecţi, experţi, ingineri, care au în portofoliu lucrări similare sau mai mari executate. Aşteptăm până la sf anului finalizarea proiectului tehnic. Am aprobat o strategie de accelerare, adică lucrările de construire vor fi organizate în 2 etape. vor fi organizate două pachete: prima pentru organizarea şantierului, conectare la utilităţi, pe care sperăm să o lansăm în toamna anului acestuia”, a spus Cristina Gafton.

Valoarea totală a proiectului: 2.379.575.202,02 lei, din care valoarea totală eligibilă se ridică la 684.906.513,63 lei, valoarea total nerambursabilă FEDR - 223.320.500,00 lei, valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul de stat - 458.296.407,65 lei.

SRU va fi construit pe strada Moara de Vânt 225 şi este prevăzut cu 850 de paturi. Construcţia va avea şapte niveluri, din care două subterane, cinci supraterane, două etaje fiind comune. Partea extinsă a clădirii se întinde pe trei etaje - subsol, parter şi primul etaj -, iar o parte din clădire se extinde pe trei etaje suplimentare - etajele doi, trei şi patru. Între etajele 2 și 5 ale clădirii se vor construi ambulatoriile şi tot ceea ce ţine de imagistica medicală.

La etaje vor fi 18 săli de operaţii, iar la subsol vor fi spălătoriile şi alte servicii suport.

SRU va avea trei turnuri cu secţiune pătrată, de la etajul doi la etajul cinci, în care se vor afla unităţile de spitalizare. Pe acoperişul unuia dintre ele va fi construit un helioport pentru un Elicopter EC-135. Suprafaţa totală desfăşurată a SRU va fi de 148.888 metri pătraţi, care vor fi construiţi pe o amprentă la sol de 27.340 metri pătraţi.

Din numărul total de paturi, 330 dintre ele vor fi alocate pentru îngrijiri medicale, 358 pentru îngrijiri chirurgicale, 76 pentru îngrijiri mama şi copilul, 82 paturi ATI, 12 paturi pentru arşi, 16 paturi pentru nou născuţi. Vor fi şi 60 de paturi pentru Urgenţe, iar pentru îngrijiri ambulatorii vor fi 30 de paturi la Chirurgie, la care se adaugă 15 pentru îngrijiri medicale de zi.

Personal relocat de la unitățile din Iași

Încă nu se ştie numărul celor care vor lucra în viitorul spital, în echipa medicală va fi formată, în principiu, cu personal de la Spitalul Clinic de Urgențe „Sf.Spiridon” din Iași. „Urmează să stabilim, împreună cu decidenţii, numărul de paturi pentru fiecare specialitate. Cu siguranţă va fi un spital de vârf cu potenţialul de a contribui la redefinirea sistemului de sănătate din Iaşi şi din România. În acest moment nu avem date concrete privind numărul de angajaţi. Cel mai important este să ne aşezăm cu toţii la masă pentru a stabili ce este mai bine pentru Iaşi şi sistemul medical din Iaşi şi din ţară”, a spus Radu Iliescu, prorector UMF „Gr.T.Popa”Iaşi.

În ciuda faptului că ideea construcţiei SRU a fost lansată în urmă cu 20 de ani, şeful DSP are speranţa că el va fi finalizat peste șapte ani şi că va fi un nou concept. „Acest spital, care poartă denumirea de regional, înseamnă o regândire a asistenţei medicale la nivel regional. Adică, fluxurile de pacienţi trebuie pregătite şi orientate la o aşa manieră încât să se adreseze fiecare la un anumit nivel de competenţă. Altminteri, într-un spital cu super dotări şi posibilităţi de a face investigaţii şi tratament de înaltă performanţă poate să fie formatat de cazuri uşoare. Asta pentru că populaţia aşa se va comporta. Fiind un spital nou, toată lumea va dori să vină la un spital nou, indiferent de gravitatea şi complexitatea propunerilor pe care le avem. Asta înseamnă că este absolut necesară regândirea fluxurilor de pacienţi şi a colaborării dintre unităţile sanitare atât dintre spitalele din regiune cât şi cu ambulatoriul de specialitate şi medicul de familie”, a declarat Vasile Cepoi, directorul DSP Iaşi.

Întreaga activitate medicală de la nivelul regiunii Moldova va fi îmbunătățită odată cu construirea SRU. „E foarte important să construim bine, un spital de secol XXI, cu toate utilităţile, cu toate dotările de la acest nivel care să răspundă nevoilor viitoare. Mai mult decât atât, ştiu că atunci când s-a vorbit de acest SRU s-a vorbit că nu e doar un spital, ci o componentă a reformei în domeniul sănătăţii la nivel regional. Acest spital reconfigurează sistemul de sănătate la nivelul întregii regiuni. Sunt încrezători că vom face lucrul acesta bine în viitor”, a spus Vasile Asandei, directorul ADR Nord Est.

Prefectul a criticat întârzierile în implementarea proiectului

Cel care a criticat întârzierea începerii construcţiei, singurul de altfel, a fost prefectul Bogdan Petru Cojocaru. „Noi, ieşenii, ne-am cam săturat de planşe şi aşteptăm de mult timp implementarea unor proiecte importante. Am transmis acest mesaj şi celor care lucrează la proiectul tehnic al Spitalului Regional al Moldovei. Au finanţare, au susţinerea Ministerului Sănătăţii, a autorităţilor locale. Trebuie doar să îşi facă treaba şi să respecte termenele asumate, pentru că aşteptările ieşenilor sunt foarte mari şi sunt justificate”, a declarat prefectul Bogdan Petru Cojocaru.

Municipalitatea a fost şi rămâne principalul partener al proiectului SRU Iaşi. „Acest spital se va construi pe un teren pus la dispoziţie de municipiul Iaşi. Desigur, şi celelalte lucrări care ţin de funcţionarea lui ţin de municipiul Iaşi. De la început am fost partenerul lor. Sperăm să vedem cât mai repede edificată construcţia noului Spital Regional. Din fericire, avem înregistrat un progres, ceea ce înseamnă foarte mult pentru noi. Speranţa mea este ca în prima parte a anului 2023 să avem eliberată şi autorizaţia de construire a lucrărilor. Anul 2023 ar trebui să fie anul startului pentru primul spital regional de urgenţă din România, la Iaşi”, a declarat primarul Mihai Chirica.

Şi preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Costel Alexe, a tras un semnal de alarmă. „Vorbim despre acest proiect de peste 15 ani, timp în care actualele spitale ieşene au avut de tratat zeci de mii de bolnavi din toată zona Moldovei. Avem medici extraordinari dar trebuie să le oferim şi cele mai bune condiţii ca să poată reda sănătatea bolnavilor şi să salveze vieţi. Nu pot decât să mă bucur că putem trece, în sfârşit, la etapa de construire a SRU”, a declarat preşedintele CJ Iaşi, Costel Alexe.

Laura RADU, Ruxandra CAŞU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei