Testarea inițială provoacă tensiuni în învățământul ieșean

1evaluare

Dimensiune font:

| 15-09-2022 09:45

 „Nu-mi pot imagina, ca profesor, cum aș putea să evaluez într-un interval limitat de timp 540 de elevi, iar ulterior să scanez și să introduc în Excel date, note, itemi, etc pentru a fi raportate la IȘJ. Care este scopul și utilitatea acestui proces birocratic? Care este relevanța unor note obținute după o vacanță de aproximativ 3 luni?”, se întreabă liderul sindicaliştilor USLIP Iaşi, Laviniu Lăcustă

 

Controverse la testarea inițială a elevilor, organizată de Inspectoratul Școlar Județean Iași în perioada 12 - 23 septembrie. Sindicaliştii cer întâlnirea de urgenţă în şedinţă paritară. După trei luni de vacanţă, profesorii şi părinţii consideră că e un stres inutil

Şefii de la Inspectoratul Şcolar Iaşi spun că diagnoza obiectivă privind nivelul de pregătire a elevilor pe fondul traversării unei ample perioade de criză educațională generată de contextul pandemic realizată  în luna septembrie a anului școlar 2021-2022, urmată de  un program de măsuri remediale adaptat realităților fiecărui colectiv de elevi în parte, s-a reflectat în creșterea nivelului  rezultatelor obținute de elevii ieșeni la Examenele Naționale prin comparație cu cele obținute în vara anului 2021. „Mai mult decât atât, rezultatele obținute la Evaluarea Națională au evidențiat o creștere semnificativă a numărului notelor peste 5 obținute de elevii din mediul rural atât la limba română, cât și la matematică. Pentru a construi și în acest an școlar premisele de optimizare a demersului didactic în rețeaua educațională județeană, în perioada 12-23 septembrie, Inspectoratul Școlar Județean Iași organizează testarea inițială a elevilor de gimnaziu și de liceu prin care profesorii vor verifica nivelul pregătirii elevilor la începutul anului școlar. Pornind de la această etapă de testare inițială cadrele didactice  vor organiza demersul didactic, vor adapta proiectarea materiei în funcție de nivelul clasei și își vor pregăti lecțiile astfel încât să recupereze lipsurile și să determine progresul școlar al copiilor”, spun cei de la Inspectoratul Şcolar.

Pentru ei, această etapă de diagnoză va sprijini profesorii în ceea ce privește abordarea personalizată a traseului educațional al elevilor, venind în întâmpinarea prevederilor noului ROFUIP care precizează că „elevii vor beneficia pe parcursul unui an şcolar de cel puţin un plan individualizat de învăţare, elaborat în urma evaluărilor susţinute şi după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic, care va fi folosit pentru consolidarea cunoştinţelor, pentru întreprinderea unor acţiuni de învăţare remedială şi pentru stimularea elevilor capabili de performanţe superioare” .

Inspectoratul Şcolar recunoaşte însă că testarea inițială realizată de școlile din județul Iași nu va oferi rezultate cuantificate doar prin note, ci și prin punctaje pe itemi standardizați care vor reflecta nivelul de competență al elevilor prin raportare la documentele curriculare și la profilul educațional al absolventului.

Părinții rămân fermi: „Testele sunt oportune”

În perioada 5-9 septembrie, ISJ Iași a transmis în școli lista disciplinelor la care se susține testarea, structura subiectelor, modele de realizare, precum și instrucțiuni, recomandări, nuanțări pentru fiecare disciplină în parte. Numărul de teste susținute de un elev în aceste două săptămâni este adaptat vârstei sale: spre exemplu, un elev de clasa a V-a susține teste la 5 materii, pe când un elev de clasa a XII-a, la 10 materii. „La nivelul unităților școlare s-a realizat un calendar al testărilor. Vor fi maximum două teste la o clasă în aceeași zi. Acest grafic care a fost comunicat profesorilor diriginți, părinților și elevilor. Precizăm că elevilor de gimnaziu nu le vor fi administrate teste pentru disciplinele care sunt în primul an de studiu. Totodată, menționăm că testele inițiale cu subiect unic nu se aplică elevilor din școlile speciale și nici elevilor cu CES din școlile de masă care lucrează după programă adaptată. Evaluarea inițială a acestor elevi se va realiza în regim individualizat, cu instrumente specifice elaborate de către profesorii de la clasă”, spun cei de la Inspectoratul Şcolar.

Ba mai mult, ei consideră că perioada de testare inițială reușește să transpună în fapt recomandarea Ministerului Educației de a oferi profesorilor posibilitatea de a-și adapta procesul de evaluare în contextul modificărilor generate de noua structură a anului școlar 2022-2023 și este apreciat de mediul academic și de reprezentanții părinților ca un demers cu un pronunțat caracter constructiv prin care se va realiza o evaluare obiectivă a nivelului de competențe și se vor construi condițiile de învățare  care să răspundă nevoilor reale ale școlii ieșene.

Referindu-se la testările inițiale, Constantin Neagu, Președinte al Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți - învățământ preuniversitar, filiala Iași, a considerat „că sunt oportune, atât timp cât acestea sunt urmate de o atentă monitorizare din partea profesorilor disciplinelor respective. Ne referim la crearea unei foi de parcurs educațional, mai ales pentru elevii care prezintă anumite lacune în aprofundarea materiei de studiu. Este clar că testările inițiale presupun un efort și pentru profesori. Dar suntem convinși și ne dorim să credem că, văzând progres din partea elevilor lor, satisfacția va fi cu atât mai mare. Județul Iași va avea rezultatele școlare consistente de până acum doar prin implicarea tuturor actorilor educaționali: elevi, profesori, părinți, autorități locale”.

Sindicaliștii cer întâlnire de urgență la ISJ

Sindicaliştii din învăţământul preuniversitar sunt însă de altă părere. „Am cerut conducerii IȘJ Iaşi întrunirea urgentă a Comisiei Paritare, pentru a clarifica două decizii controversate. Una este despre generalizarea testelor inițiale la toate clasele și toate disciplinele, A doua, despre interdicția managerilor de a avea ore suplimentare în condițiile legii. Considerăm că cele două măsuri sunt abuzuri și nu au un fundament legal. Nu-mi pot imagina, ca profesor, cum aș putea să evaluez într-un interval limitat de timp 540 de elevi, iar ulterior să scanez și să introduc în Excel date, note, itemi, etc pentru a fi raportate la IȘJ. Care este scopul și utilitatea acestui proces birocratic? Care este relevanța unor note obținute după o vacanță de aproximativ 3 luni? Acestea nu vor fi trecute în catalog, dar acest proces va epuiza profesorii de la catedră care se văd în față cu o sarcină majoră pe lângă toate celelalte obligații”, spune liderul sindicaliştilor din cadrul USLIP Iaşi, Laviniu Lăcustă.

Inspectoratul Şcolar nu se lasă intimidat şi anunţă că urmează ca, în perioada 26 septembrie – 21 octombrie, fiecare profesor să consemneze rezultatele evaluării (punctaje pe itemi), pentru clasele la care predă. Datele rezultate în urma administrării testelor inițiale cu subiect unic vor fi analizate în cadrul comisiei pentru curriculum din fiecare școală și vor genera un program de măsuri cu caracter remedial. Laura RADU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
FOTO -- Festivalul „Dealul cu povești” de la Horlești, locul unde literatura devine sărbătoare comunitară
15/09/2025 07:00

Horlestiul a prins viată odată cu editia din acest an a Festivalului de literatură „Dealul cu povesti”, organizat de Asociatia Rediu Tătar si initiat de profesoara de limba romană Monica Cotofa ...

Feerie în lumini și muzică la Palas. Opera din Iași a transformat seara într-o poveste
15/09/2025 06:28

Cateva sute de ieseni au asistat, duminică seară, la cea de-a XIV-a editie a galei „Magia serii in sunet si lumină”, un spectacol care a adus muzica lirică in inima orasului, intr-un decor plin ...

Mai multe persoane, amendate de jandarmii băcăuani după ce au intrat cu ATV-uri și motociclete în pădure
14/09/2025 19:06

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judetean 'Stefan cel Mare' Bacău au identificat si sanctionat, sambătă, peste zece persoane care au pătruns ilegal in fondul forestier, in zonele Plopu si Va ...

Toamna podgorenilor. În timp ce sudul arde, nordul Moldovei dă semne de recoltă bună
14/09/2025 17:35

Romania viticolă trăieste, in 2025, aceeasi fractură pe care o simte intreaga tară: un sud lovit de secetă si geruri, cu productii prăbusite, si un nord care, paradoxal, rezistă si chiar se anuntă mai p ...

Iașul încarcerat între betoane. Psihologia blocului comunist ne bagă în spital
14/09/2025 16:42

Cartierele gri din Iasi sunt mai mult decat relicvele unei epoci care a mutilat orasele. Ele sunt mărturia vie a unei psihologii colective clădite pe lipsă de libertate si pe claustrare. Apartamentele comuni ...

FILIT 2025: Literatura mondială vine la Iași, într-un festival care nu mai acceptă tăcerea. Cine sunt primii invitați
14/09/2025 15:46

Într-o lume fragmentată, in care literatura e tot mai des impinsă spre rafturi uitate sau festivaluri de fatadă, Iasul face un gest curajos. Nu unul de imagine, ci unul de substantă. Festivalul Intern ...

Postul cu apă – curaj, vindecare și redescoperirea de sine
14/09/2025 15:01

Postul cu apă, practicat de secole in traditiile spirituale si tot mai des confirmat de cercetările stiintifice moderne, este mai mult decat o simplă abtinere de la hrană. El devine o terapie profundă a tr ...

Iașul face un nou pas spre energie verde: parc fotovoltaic la CET 2
14/09/2025 15:00

Primăria Municipiului Iasi a lansat licitatia pentru construirea unui parc fotovoltaic de mari dimensiuni pe terenul CET 2 Holboca, un proiect considerat esential in tranzitia energetică a orasului. Valoarea ...

O mie de boboci încep anul universitar, la Agronomie
14/09/2025 14:59

Emoţii intense pentru peste 1.000 de tineri aflaţi in primul an de studii la Universitatea de Ştiinţele Vieţii „Ion Ionescu de la Brad” (USV) Iaşi. De luni, acestia incep anul universitar. Lor ...

Luciana Antoci vrea schimbări majore în şcoli
14/09/2025 14:58

* Antoci, noul consilier al premierului, crede că scoala are nevoie de dialog, nu de decizii impuse, iar soluţiile pentru educaţie trebuie adaptate comunităţilor În ultima conferinţă de presă sus ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei