Fermierii români avertizează în privința produselor din Ucraina: 'Au fost utilizate produse de protecţia plantelor interzise în UE!'

000000   05500

Dimensiune font:

| 27-02-2023 23:50

Produsele agroalimentare din Ucraina trebuie să fie supuse unor controale sanitare veterinare în vamă pentru a nu pune în pericol sănătatea populaţiei prin consumarea unor produse obţinute din materie primă care nu respectă standardele de producţie solicitate producătorilor din Uniunea Europeană, susţin reprezentanţii Alianţei pentru Agricultură şi Cooperare, într-o scrisoare adresată autorităţilor, informează Agerpres.


"Este imperios necesar ca produsele agroalimentare din Ucraina să fie supuse unor controale sanitare veterinare în vamă pentru a nu pune în pericol sănătatea populaţiei prin consumarea unor produse obţinute din materie primă care nu respectă standardele de producţie solicitate producătorilor din Uniunea Europeană. În caz contrar, vom periclita grav sănătatea populaţiei, plantelor şi animalelor. Fermierii din statele membre sunt obligaţi să respecte standarde de producţie ridicate, cu cheltuieli pentru atingerea ambiţiilor de mediu 2030, focusate pe reducerea consumului de pesticide şi îngrăşăminte chimice, respectarea unor condiţionalităţi sociale, de agromediu şi climă. Cu toţii trebuie să conştientizăm că produsele care rămân în România prin acest culoar de tranzit nu au fost produse în aceleaşi standarde de calitate impuse de Uniunea Europeană fermierilor europeni, fiind utilizate produse de protecţia plantelor interzise în UE, limite acceptate pentru reziduurile de pesticide diferite faţă de UE, cu permisiunea de a cultiva organisme modificate genetic etc", se menţionează în document.

Efectul advers pentru ajutorul oferit fermierilor ucraineni

Potrivit sursei citate, ca efect advers al acestui culoar de tranzit, fermierii români au rămas cu stocuri importante de cereale şi oleaginoase, preţurile primite pentru marfa românească fiind mult reduse pe fondul disponibilităţii mărfurilor din Ucraina, iar România din exportator net s-a transformat în importator net.

"Din nou, înţelegem să fim solidari într-un mediu concurenţial, corect şi nu părtinitor. În acest sens, am trimis mai multe adrese către MADR, Guvern, Preşedinţie, MAE, Comisia Europeană, europarlamentarii români, în care am reiterat nevoia fermierilor de a avea acoperită o diferenţă de preţ la pierderea pe care fermierii români au suferit-o din cauza a ceea ce se întâmplă cu tranzitul liber de cereale al ucrainenilor. Am solicitat un sprijin de minimum 100 euro/ tonă ca şi pierdere. Mai mult, ne-am întâlnit cu domnul Norbert Lins (membru al Parlamentului European n.r.) în 9 iulie 2022 şi ni s-a promis această sumă, dar nu s-a întâmplat nimic până la momentul actual. În continuare vom face presiuni şi sperăm să avem sprijinul autorităţilor române. Nu putem fi sustenabili dacă vindem în pierdere, sub costurile de producţie", susţin reprezentanţii Alianţei pentru Agricultură.

Potrivit organizaţiei, dacă în cadrul Comisiei Europene s-a decis solidaritate şi sprijin umanitar pentru Ucraina, aceeaşi Comisie trebuie să aibă grijă şi de fermierii din partea de Est, care sunt la zid. "Avem nevoie ca fermierii să fie sustenabili şi stabili, să-şi poată recupera prin preţul de vânzare costurile făcute pe hectar şi investiţiile. Ne dorim fapte şi nu vorbe, adică ajutor şi susţinere pentru a avea sustenabilitate în continuare ca fermieri", se mai spune în document.

Totodată, reprezentanţii alianţei solicită monitorizarea, contorizarea şi controlul siguranţei alimentare pentru produsele agricole şi agroalimentare care se află în "tranzit" sau importate din Ucraina, simplificarea aplicării clauzei de salvgardare în cazul în care distorsionează piaţa precum în prezent şi să se ia măsurile necesare pentru a respecta aceleaşi condiţii/restricţii ca şi produsele din UE, deoarece acestea produc contaminări, infestări cu dăunători, boli care creează probleme foarte mari pe termen lung.

"Alocarea unei sume importante din alte surse decât PAC, estimate de noi la circa 200 milioane euro, pentru producătorii din sectoarele afectate, respectiv producţia agricolă şi procesarea primară de cereale şi oleaginoase, în martie 2023. Alături de Polonia, producătorii din România sunt cei mai afectaţi, şi mai puţin cei din Slovacia, Cehia, Ungaria, Bulgaria. În situaţia neplăcută în care nu se identifică alte surse de compensare, trebuie activat Mecanismul de compensare din Fondul de Criză şi cel de Rezervă PAC pentru Agricultură al UE şi alocarea sumei acoperitoare pentru ţările afectate. Statele membre care nu se află în vecinătatea Ucrainei şi nu sunt afectate, trebuie să îşi dovedească solidaritatea faţă de statele afectate şi să nu blocheze compensarea producătorilor din ţările afectate", se mai spune în document.

Consecințe

Conform sursei citate, în cazul în care nu se acordă compensaţii acoperitoare de circa 200 milioane de euro pentru producătorii de materie primă din România, atunci trebuie reintroduse tarifele vamale pentru importul în anumite ţări din UE afectate, precum România, Polonia, Slovacia, Cehia, Ungaria, Bulgaria pentru anumite produse importate direct sau prin alte ţări, respectiv din Ucraina, cum ar fi cerealele, oleaginoasele, carnea de pasăre şi ouăle, laptele şi mierea.

Potrivit Alianţei pentru Agricultură şi Cooperare, în urma propunerii Comisiei Europene de a prelungi eliminarea tarifelor vamale pentru tranzitul şi importul de produse agricole şi agroalimentare din Ucraina, fermierii şi cooperativele agricole din România se confruntă cu probleme majore.

Astfel, începând cu martie 2022, costurile mari pentru serviciile de logistică/distribuţie, absenţa unei disponibilităţi logistice, reducerile mari de preţ pentru mărfurile ucrainene care sufocă literalmente piaţa românească au afectat grav piaţa produselor locale şi implicit veniturile sectorului agro-alimentar din România.

"Suntem solidari cu poporul ucrainean şi înţelegem nevoia disperată a fermierilor de a comercializa stocurile actuale de grâne, cu preţuri reduse, în pregătirea noului nou an agricol. Totuşi, deşi am înţeles nevoia unui culoar de tranzit, anul trecut şi încercăm să îi susţinem pe cei din Ucraina, să avem un spirit umanitar în legătură cu fermele lor, nu putem face asta dacă nu avem parte de acelaşi tratament din partea Uniunii Europene şi pentru fermierii români. Până acum costurile acestui culoar de solidaritate nu s-au resimţit în mod echitabil între statele membre, cele mai afectate fiind statele cu frontieră comună", susţin semnatarii scrisorii.

O parte din produse au rămas în România

În cazul României, deşi există standarde de calitate stabilite la nivel european şi implicit costuri de producţie ridicate, fermierii nu au acces la beneficiile pieţei unice europene, în lipsa unei infrastructuri logistice care să permită acest lucru.

"Cu toate acestea, ne-am trezit în faţa unui val de produse agro-alimentare care, în loc să tranziteze România şi să ajungă în tările din Africa, au ajuns în UE şi chiar au rămas spre procesare şi consum în România, în detrimentul fermierilor noştri. Vom sublinia că România a importat din Ucraina peste 700.000 de tone de grâu, 30.000 tone făină de grâu, 1 milion de tone de porumb, 400.000 de tone de rapiţă, 400.000 de tone seminţe de floarea soarelui şi peste 50.000 de tone de ulei de floarea soarelui. Prin eforturi susţinute, producătorii români de produse agro-alimentare şi-au construit canale de distribuţie şi au câştigat încrederea consumatorilor din România şi Vestul Europei. Azi ne vedem în situaţia în care produsele cerealiere din România sunt declasificate şi refuzate la export, pentru că fie au fost contaminate cu organisme modificate genetic - GMO, fie profitând de beneficiile acestui culoar de tranzit, cereale din Ucraina au fost achiziţionate şi amestecate cu cele produse în România.", se mai precizează în document. 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Vaccinul anti-HPV, gratuit, de la 1 octombrie
12/09/2025 10:33

Veste bună pentru tinerii preocupaţi de sănătatea lor. Începand cu 1 octombrie, vaccinul anti-HPV va fi disponibil gratuit pentru toate persoanele cu varste cuprinse intre 11 şi 26 de ani. Măsura, p ...

Secretul asiaticilor: de ce nu se îngrașă, deși mănâncă zilnic orez și carne
10/09/2025 06:46

Pe forumurile internationale circulă de ani buni aceeasi intrebare: cum reusesc asiaticii să rămană supli, in timp ce meniurile chinezesti, de exemplu, sunt pline de orange chicken, chow mein si portii uria ...

Ce se întâmplă cu certificatele de handicap deja emise, cu termen de valabilitate permanent
09/09/2025 18:35

Ministerul Muncii, alături de Ministerul Sănătătii, a lansat un proiect de modificare a criteriilor medico-psihosociale de incadrare in grad de handicap, aflat in prezent in transparentă decizională. Aces ...

Peste 7,3 milioane de doze de vaccinuri anti-COVID, trecute la pierderi
09/09/2025 14:54

* acest număr ridicat reflectă atat scăderea interesului populatiei pentru vaccinare, cat si rigiditatea contractelor incheiate, care au obligat statul roman să primească doze suplimentare chiar si atunci ...

Cei patru piloni ai sănătății, fundația unei vieți în echilibru
08/09/2025 07:45

În ultima perioadă, promisiunile dietelor rapide si ale programelor de antrenament „miraculoase” ne asaltează la tot pasul, insă adevărul rămane mai simplu si mai vechi decat orice trend: ...

Președintele Societății Române de ATI cere sancțiuni pentru medicii care propagă teorii anti-vaccin: „Astfel de cazuri pot fi anchetate ca infracțiuni”
07/09/2025 11:00

Prof. univ. dr. Dorel Săndesc, presedintele Societătii Romane de Anestezie si Terapie Intensivă (SRATI) si manager al Spitalului Judetean de Urgentă Timisoara, a lansat un avertisment ferm după conferinta ...

Cercetătorii de la Universitatea din Toulouse: Oamenii inhalează 68.000 de particule de microplastic în fiecare zi
06/09/2025 19:08

Inhalăm 68.000 de particule de microplastic in fiecare zi. Cantitatea este de 100 de ori mai mare decat se estimase anterior, informează publicatia poloneză Gazeta Wyborcza, pe baza constatărilor oamenilor ...

Adevărul despre restaurările dentare – cum îți influențează zâmbetul alegerile, bugetul și chiar simetria feței
05/09/2025 10:06

Unele lucruri costă mai mult cand sunt gresit alese decat cand sunt scumpe. În stomatologie, nu e vorba doar de tratamente, ci de potriviri. Între pacient si medic. Între material si nevoia ...

Începând cu 1 septembrie vor putea raporta atunci când medicii din spitalele publice îi redirecționează
01/09/2025 12:32

Sunt schimbări pentru pacientii care merg la spitalele de stat din Romania. Începand cu 1 septembrie vor putea raporta atunci cand medicii din spitalele publice ii redirectionează, in mod abuziv, către ...

Adio medicamente ieftine! Ministerul Sănătății și CNAS propun scăderea nivelului de compensare a medicamentelor
01/09/2025 08:06

* impactul direct asupra pacientilor: cresteri intre 6 si 500 lei pe lună, in functie de tratament * potrivit noii propuneri, medicamentele din Lista A (compensare 90%) vor fi mutate in Lista B, unde compensar ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei