Paște cu zgomot: În România, decibelii folosiți de sirenele salvărilor și pompierilor sunt la limita maximă recomandată de UE

000000  ultima-ora-480x330

Dimensiune font:

| 20-04-2025 21:13

 În zilele de Sărbătoare, ca acestea, în România urbană devine și mai distinct sunetul de sirenă, des întâlnit, al mașinilor de urgență. Sirenele se percep puternic în București, unde 15% dintre cei 1,7 milioane de locuitori recenzați se declară sub presiunea poluării fonice, mai ales noaptea. HotNews a întrebat autoritățile cât de tare sună, de fapt, aceste sirene. Și care este standardul în alte țări. 

  • Acest articol a fost realizat în cadrul inițiativei PULSE, un proiect european de colaborare, și analizează modul în care diferite țări gestionează zgomotul produs de mașinile de urgență. Au colaborat Ștefania Gheorghe și Nicolae Cotruț (HotNews), Justė Ancevičiūtė (Delfi), Lola García-Ajofrín (El Confidencial), Petr Jedlička (Denik Referendum).

„Semnalele acustice și luminoase ne ajută pentru a facilita accesul către locul intervenției. Dacă nu le-am folosi, am ajunge foarte târziu și orice minut contează”, spune pompierul Dumitru Marius Mihai, într-un dialog cu HotNews. El lucrează la Detașamentul de Pompieri „Mihai Vodă” din București de mai bine de 20 de ani.  

Sirenele mașinilor de ambulanță ating un maxim de 118 decibeli, măsurat la distanță de un metru, conform reprezentanților Departamentului pentru Situații de Urgență, în răspunsul către HotNews. 

Recomandarea Uniunii Europene este de cel mult 118 decibeli măsurați la un metru pentru dispozitivele sonore care aparține mașinilor din categoriile M și N, categorii din care fac parte și mașinile de ambulanță, poliție și pompieri.

Unele mașini de urgență sunt dotate cu sisteme acustice care, noaptea, pot emite mai puțini decibeli, conform unui răspuns transmis HotNews.ro de Serviciul de Ambulanță București- 

Girofarele și sirenele sunt obligatorii

„Girofarele și sirenele se folosesc obligatoriu atunci când ne îndreptăm către o solicitare de urgență, și în momentul în care preluăm pacientul, îl avem în ambulanță și ne îndreptăm cu el către spital”, explică într-un dialog cu HotNews managera Serviciului de Ambulanță București-Ilfov (SABIF), Alis Grasu.

Deplasarea la o urgență cu semnalele acustice și luminoase este prevăzută în OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. 

„Este legal este să fie folosite împreună. Unii ambulanțieri câteodată nu folosesc și sirena, deși noi de fiecare dată când întâlnim acest lucru ei sunt sancționați pentru că corect este să le folosească pe amândouă”, a adăugat Alis Grasu. 

Când vine vorba despre deplasarea la urgențe, există două coduri: roșu și galben. Codul roșu presupune că viața pacientului este pusă într-un pericol imediat, iar ambulanța trebuie să ajungă în 15 minute. La cod roșu, pompierii trebuie să ajungă în opt minute.

Motivul pentru care se folosesc aceste semnale, acustice și luminoase, este pentru a atenționa ceilalți participanți la trafic, pietoni sau șoferi, explică pompierul Dumitru Marius Mihai.

„Unele persoane reacționează prompt, cum ar trebui să facă toată lumea. Unele, dacă au căștile în urechi sau nu sunt atente, trebuie să fim noi atenți să le ferim”.

15% dintre Bucureșteni sunt afectați de poluare fonică pe timpul nopții

Conform unui răspuns oferit HotNews de Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, ambulanțele folosesc două tonuri, unul folosit între 06:00 și 22:00, care emite mai mulți decibeli și unul cu decibeli reduși, folosit noaptea între orelele 22:00 – 06:00. 

Pragurile de decibeli în București sunt de 70 decibeli pe timpul zilei și 60 decibeli pe timpul nopții. Aproape 162.000 de persoane sunt expuse la valori care depășesc pragurile ziua, adică aproape 10% din numărul total de bucureșteni, și peste 257.000 noaptea, adică un procent de 15%, scrie Buletin de București

Hărțile de zgomot, care arată cât de poluat fonic este orașul, reprezintă primul pas în gestionarea zgomotului din Capitală. „Problema e că este vorba de o poluare multiplă”, explică pentru HotNews.ro activistul și fostul șef al Gărzii de Mediu, Octavian Berceanu. Acest lucru înseamnă că într-un loc nu există un singur factor poluant, și mai mulți.

În București, conform expertului, nu există obstacole care să absoarbă poluarea fonică: toate blocurile termoizolate, mobilier urban sau copaci și vegetație care să absoarbă sunetul. 

El susține că poluarea fonică diferă de locația în care te afli, ea fiind dată, în principal, de traficul auto, la care se adaugă un șantier deschis, un utilaj sau o sirenă de ambulanță, dar „față de care omul se adaptează”: „Noi ne adaptăm ca ființe la poluarea fonică. Toate astea conjugate generează un disconfort profund față de dacă ai avea doar o poluare a celui mai mare poluator din zona respectivă”.

Despre semnalele acustice sau luminoase ale mașinilor de urgență, expertul spune că „nu le observi (n.r. mașinile de intervenție), mai ales când vin din spate sau din lateral”. El susține că există metode digitalizate care ar putea să reducă zgomotul, precum avertismente luminoase în intersecții, semnale de atenționare așezate pe șosea sau aplicații precum Waze, unde să apară pe hartă mașinile de urgență. 

„Atunci frecvența cu care tu emiți acele semnale ar putea să scadă sub jumătate”, spune fostul șef al Gărzii de Mediu.

Berceanu spune că disponibilitatea de a accepta poluarea fonică depinde de momentul zilei. Dimineața, corpul uman are o disponibilitate mai mare, în timp ce în timpul nopții are una mult mai redusă, aspect care poate afecta sănătatea celor expuși la zgomote puternice și continue. 

 

 Psiholog: Sunetele de alarmă pot provoca atacuri de panică

Despre implicațiile asupra sănătății persoanelor expuse la sunete de alarmă, psiholoaga Andreea Chiru-Maga spune că sunetele de alarmă sunt „activatoare. Ele activează sistemul limbic, activează exact amigdala care este responsabilă pentru pentru stres, pentru o reacție rapidă”.

Psiholoaga Andreea Chiru-Maga.  

Acest lucru se întâmplă pentru că amigdala este responsabilă de eliminarea hormonilor stresului: cortizol și adrenalină. 

„Dacă sunt persoane care au o anumită predispoziție în ceea ce privește anxietatea, au trecut prin mai multe traume de-a lungul timpului sau au avut experiențe neplăcute cu ambulanțele sau cu zgomotele în general, atunci ele pot reactiva traume, pot activa atacurile de panică. Poate activa stări de anxietate în anumite situații, chiar și de furie”, explică experta.

Despre stresul psihologic generat de sunetul de sirenă l-am întrebat și pe Dumitru Marius Mihai, care îl aude zilnic. Pentru el, stresul nu este zgomotul, și îndeplinirea misiunii cât mai rapid. 

„A devenit o rutină. Noi nu avem nicio problemă în folosirea acestor semnale în trafic. Când conducem ne concentrăm să ajungem cât mai repede la locul intervenției și să ajungem în siguranță”, a răspuns pompierul.

Spania are reglementări separate pentru regiuni

Ambulanță în Spania.  

În Spania, utilizarea sirenelor de mașinile de urgență este reglementată atât la nivel național, cât și regional, cu scopul de a reduce poluarea fonică. 

Legea zgomotului 37/2003 stabilește limite generale de emisii sonore pentru diverse surse, inclusiv pentru mașini. Totuși, limitele specifice pentru sirenele de urgență pot varia și, în multe cazuri, sunt reglementate la nivel regional sau municipal.

De exemplu, în Madrid, reglementarea privind utilizarea sirenelor la mașinile de urgență stabilește un nivel maxim de 95 decibeli, măsurat la 3 metri distanță. Aceste vehicule trebuie să fie dotate cu un mecanism de reglare a intensității sonore, care să reducă zgomotul pe timp de noapte în zonele rezidențiale, menținându-l între 70 și 90 decibeli în aceleași condiții de măsurare. Încălcările pot duce la amenzi între 90 și 600 de euro.

În Barcelona, în 2002, Consiliul Local a încheiat un acord cu Garda Urbană și principalele companii de transport pentru pacienți, prin care s-a interzis folosirea sirenelor pe o rază de 100 de metri în jurul centrelor medicale. 

Lituania nu are o legislație privitoare la numărul maxim de decibeli 

În Lituania nu există o legislație națională care să reglementeze nivelul de zgomot al sirenelor mașinilor de urgență.  Cu toate acestea, sirenele mașinilor de urgență trebuie să respecte standardele Uniunii Europene și internaționale, care stabilesc cerințele privind semnalele sonore, adică maxim 118 decibeli măsurați la un metru. 

Cehia lasă sirenele la latitudinea șoferului

Mașină de pompieri pe un drum din Cehia 

În Cehia, sistemele de atenționare ale mașinilor de urgență sunt reglementate de codul rutier. Conform legii, mașinile trebuie să fie echipate cu girofar albastru și o sirenă. Decizia de utilizare a sirenei aparține șoferului.

În mod obișnuit, sirena poate să fie folosită în zone unde mașinile de urgență trebuie să circule foarte rapid, în intersecții sau zone cu vizibilitate redusă. Noaptea, sirenele nu sunt folosite aproape deloc în orașe, doar în situații excepționale. 

Nici în Cehia nu există un standard oficial pentru volumul acestor tipuri de sirene. Legea privind Protecția Sănătății Publice, care reglementează limitele de zgomot, exclude zgomotul „cauzat direct în legătură cu activitățile de salvare a vieții, sănătății sau proprietății și semnalele sonore de avertizare sau semnalele de siguranță”, categorie în care se încadrează sirenele.

Ce spune Poliția Română

HotNews a contactat Inspectoratul General al Poliției Române pentru a afla care este regimul de utilizare a mijloacelor luminoase și sonore. Conform reprezentanților poliției, soluționarea urgențelor pentru care sunt solicitate instituțiile este mai importantă decât disconfortul sonor creat.

„Scopul mijloacelor speciale de avertizare acustică, omologate în condițiile legii și utilizate în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare, este acela de a asigura autovehiculelor care au acest drept prioritate de trecere în trafic, în situații de urgență, interesul soluționării acestor evenimente fiind superior disconfortului sonor creat”, a transmis IGPR.

Reprezentanții instituției au transmis că au dreptul de utilizare vehiculele poliției, jandarmeriei, poliției de frontieră, Autorităţii Vamale Române, ANAF, serviciului de ambulanţă. 

Totodată, beneficiază de acest drept și MApN, SRI şi SPP, Administraţia Națională a Penitenciarelor, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor, atunci când se deplasează la o urgență. 

Cum se pedepsește folosirea fără drept a sirenelor

Cei care utilizează vehiculele cu regim prioritar nu pot folosi mereu mijloacele speciale de avertizare. Utilizarea nejustificată de către aceștia constituie contravenție şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni (amendă de la 9 la 20 de puncte-amendă).

Șoferii nu au voie să monteze pe mașini mijloace speciale de avertizare neomologate. Fapta se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (amendă de la 6 la 8 de puncte-amendă), precum și, ca măsură complementară, cu reținerea certificatului de înmatriculare. 

„Competența de a constata și sancționa fapta contravențională anterior menționată aparține polițistului rutier”, a transmis IGPR.

Legislația nu impune restricții despre „un număr definit de utilizări ale mijloacelor speciale de avertizare acustice sau luminoase, iar în ceea ce privește volumul la care operează aceste dispozitive, precizăm că activitatea de omologare urmărește să garanteze că utilizarea mijloacelor speciale respectă standardele de siguranță și mediu stabilite de autoritățile competente”, a mai spus IGPR.

După o expunere repetată la aceste sunete, creierul învață să le refuze, „nu le mai aude sau dacă le aude, se obișnuiește”, a explicat psiholoaga Andreea Chiru-Maga.

„Dar asta nu înseamnă neapărat că stresul nu există acolo. Asta nu înseamnă că corpul este într-o stare de relaxare. Înseamnă că el este în continuare într-o stare de agitație, de hipervigilență”, a mai spus Andreea Chiru-Maga. 

Proiectul PULSE este o inițiativă europeană de promovare a parteneriatelor jurnalistice transfrontaliere, co-finanțată de Comisia Europeană (DG CONNECT) în cadrul Acțiunilor Multimedia prin acordul de grant LC-02772862. HotNews.ro colaborează în cadrul proiectului cu alte publicații prestigioase din Europa: Delfi (Lituania), Deník Referendum (Cehia), cel mai mare ziar austriac Der Standard (Austria), unele dintre cele mai mari publicații din Grecia – EFSYN, El Confidencial – Spania, cel mai mare ziar polonez Gazeta Wyborcza, cel mai vechi site analitic și informațional bulgar Mediapool, una dintre cele mai mari publicații independente maghiare HVG și ziar italian cu profil economic Il Sole 24 Ore, una dintre cele mai vechi și puternice publicații din Peninsulă.

Trei organizații media transnaționale de renume – OBCT (Italia), N-ost (Germania) și Voxeurop (Franța) vor coordona activitățile proiectului.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Vaccinul anti-HPV, gratuit, de la 1 octombrie
12/09/2025 10:33

Veste bună pentru tinerii preocupaţi de sănătatea lor. Începand cu 1 octombrie, vaccinul anti-HPV va fi disponibil gratuit pentru toate persoanele cu varste cuprinse intre 11 şi 26 de ani. Măsura, p ...

Secretul asiaticilor: de ce nu se îngrașă, deși mănâncă zilnic orez și carne
10/09/2025 06:46

Pe forumurile internationale circulă de ani buni aceeasi intrebare: cum reusesc asiaticii să rămană supli, in timp ce meniurile chinezesti, de exemplu, sunt pline de orange chicken, chow mein si portii uria ...

Ce se întâmplă cu certificatele de handicap deja emise, cu termen de valabilitate permanent
09/09/2025 18:35

Ministerul Muncii, alături de Ministerul Sănătătii, a lansat un proiect de modificare a criteriilor medico-psihosociale de incadrare in grad de handicap, aflat in prezent in transparentă decizională. Aces ...

Peste 7,3 milioane de doze de vaccinuri anti-COVID, trecute la pierderi
09/09/2025 14:54

* acest număr ridicat reflectă atat scăderea interesului populatiei pentru vaccinare, cat si rigiditatea contractelor incheiate, care au obligat statul roman să primească doze suplimentare chiar si atunci ...

Cei patru piloni ai sănătății, fundația unei vieți în echilibru
08/09/2025 07:45

În ultima perioadă, promisiunile dietelor rapide si ale programelor de antrenament „miraculoase” ne asaltează la tot pasul, insă adevărul rămane mai simplu si mai vechi decat orice trend: ...

Președintele Societății Române de ATI cere sancțiuni pentru medicii care propagă teorii anti-vaccin: „Astfel de cazuri pot fi anchetate ca infracțiuni”
07/09/2025 11:00

Prof. univ. dr. Dorel Săndesc, presedintele Societătii Romane de Anestezie si Terapie Intensivă (SRATI) si manager al Spitalului Judetean de Urgentă Timisoara, a lansat un avertisment ferm după conferinta ...

Cercetătorii de la Universitatea din Toulouse: Oamenii inhalează 68.000 de particule de microplastic în fiecare zi
06/09/2025 19:08

Inhalăm 68.000 de particule de microplastic in fiecare zi. Cantitatea este de 100 de ori mai mare decat se estimase anterior, informează publicatia poloneză Gazeta Wyborcza, pe baza constatărilor oamenilor ...

Adevărul despre restaurările dentare – cum îți influențează zâmbetul alegerile, bugetul și chiar simetria feței
05/09/2025 10:06

Unele lucruri costă mai mult cand sunt gresit alese decat cand sunt scumpe. În stomatologie, nu e vorba doar de tratamente, ci de potriviri. Între pacient si medic. Între material si nevoia ...

Începând cu 1 septembrie vor putea raporta atunci când medicii din spitalele publice îi redirecționează
01/09/2025 12:32

Sunt schimbări pentru pacientii care merg la spitalele de stat din Romania. Începand cu 1 septembrie vor putea raporta atunci cand medicii din spitalele publice ii redirectionează, in mod abuziv, către ...

Adio medicamente ieftine! Ministerul Sănătății și CNAS propun scăderea nivelului de compensare a medicamentelor
01/09/2025 08:06

* impactul direct asupra pacientilor: cresteri intre 6 si 500 lei pe lună, in functie de tratament * potrivit noii propuneri, medicamentele din Lista A (compensare 90%) vor fi mutate in Lista B, unde compensar ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei