Peste 30 de unități de învățământ din Iași ar putea dispărea juridic. Ce prevede „Legea Bolojan”: care sunt școlile și grădinițele vizate?
Dimensiune font:
Începând din toamnă, 34 de unități de învățământ din județul Iași ar putea fi comasate și trecute în subordinea altor școli, conform noilor prevederi ale Legii 141/2025, cunoscută și sub numele de „Legea Bolojan”.
Potrivit actului normativ, unitățile care nu întrunesc un efectiv minim de elevi/preșcolari/antepreșcolari nu vor mai avea personalitate juridică, urmând să fie reorganizate ca structuri arondate altor unități mai mari.
O unitate de învățământ fără personalitate juridică nu mai are conducere proprie, nu își mai poate gestiona bugetul și nici nu mai poate lua decizii administrative independente. Va deveni o structură subordonată altei școli, iar toate deciziile majore vor fi luate la nivel central.
Situația în județul Iași
Conform datelor transmise de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Iași cele 34 de unități care ar putea fi comasate sunt împărțite astfel:
În mediul urban – 24 de unități:
- Municipiul Iași: 15 grădinițe cu program prelungit (GPP nr. 3, GPP nr. 21, GPP nr. 4, GPP nr. 22. GPP nr. 8. GPP nr. 24. GPP nr. 13, GPP nr. 25. GPP nr. 14, GPP nr. 26, GPP nr. 16, GPP nr. 29, GPP nr. 18, GPP „Sf. Sava”) și 4 școli gimnaziale (Școala Gimnazială „Mihai Codreanu”, Școala Gimnazială „Carmen Sylva”, Școala Gimnazială „Veronica Micle”, Școala Primară „Gheorghe Asachi”);
- Pașcani: 2 unități (Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 și Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Gâşteşti);
- Hârlău: 2 unități (Grădinița cu Program Prelungit Hârlău și Școala Gimnazială Pârcovaci);
- Târgu Frumos: o unitate (Liceul Tehnologic „Petru Rareș”)
În mediul rural – 10 unități din următoarele UAT-uri:
- Belcești: Școala Gimnazială Liteni, Școala Gimnazială Ruși
- Deleni: Școala Gimnazială Poiana
- Miroslava: Liceul Tehnologic Agricol „Olga Sturdza”
- Popricani: Școala Gimnazială Vânători, Școala Gimnazială Popricani
- Tomești: Școala Gimnazială Chicerea
- Țibana: Școala Gimnazială Gârbeşti
- Țibănești: Școala Gimnazială Glodenii Gândului
- Voinești: Școala Gimnazială Slobozia
Ce spune Inspectoratul Școlar?
Antonina Bliorț, purtătoarea de cuvânt a ISJ Iași, a transmis că situația este analizată în cazul fiecărei unități de învățământ care nu îndeplinește criteriile prevăzute în Legea 141/2025 și că reorganizarea va fi făcută după publicarea procedurii oficiale. Potrivit acesteia, nu este exclus ca, în cazul unor comasări, să existe în continuare mai mulți directori, în funcție de numărul de elevi din unitatea de învățământ.
„Se fac analize și se va vedea exact care este soluția, cum anume se va ajunge ca unitățile să aibă împreună cu alte școli numărul de elevi/preșcolari/antepreșcolari necesari. Nu e neapărat să rămână un singur director în urma unei comasări și ca celălalt director să se întoarcă la catedră. Dacă o școală are un efectiv mai mare de elevi/preșcolari/antepreșcolari, poate avea și doi directori. Va fi analizat fiecare caz în parte. După ce vedem procedura de reorganizare vom vedea exact cum se face și ce înseamnă. Documentul va fi pus în dezbatere publică, iar el este util pentru a vedea exact cum se face reorganizarea”, a declarat Antonina Bliorț.
Criteriile Legii 141/2025
Legea 141/2025 stabilește care este efectivul minim necesar pentru ca o unitate să își păstreze statutul juridic:
a) cu minimum 500 de elevi;
b) cu minimum 500 de elevi, preşcolari şi/sau antepreşcolari;
c) cu minimum 250 de preşcolari şi/sau antepreşcolari;
d) cu minimum 200 de antepreşcolari;
e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ postlicealf) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi şi/sau preşcolari, în cazul unităților de învăţământ special.»
Comparativ, legislația anterioară (Legea 198/2023) impunea praguri semnificativ mai mici pentru menținrea personalității juridice: 300 de elevi, 300 de elevi/preșcolari/antepreșcolari, 140 de preșcolari/antepreșcolari 120 antepreșcolari, 80 de elevi în cazul unităților de învățământ liceal tehnologic care școlarizează exclusiv în sistem dual, 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special și 100 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal
Adauga comentariul tau