„Depunerea dosarelor de candidatură la toate liceele sau la toate facultățile este una dintre cauzele rezultatelor slabe din primii ani sau chiar ale abandonului școlar”

1mihaela ivancia

Dimensiune font:

| 22-03-2022 07:47

 

Dialog cu prodecanul Facultății de Ingineria Resurselor Animale și Alimentare, șef de lucrări Mihaela Ivancia

 

  - Dacă ar fi să fiți portretizată într-un tablou, cum v-ar plăcea să arătați? Cum v-ați imagina portretul dvs imortalizat pe o pânză?

- Cred că pentru o portretizare este nevoie de un personaj interesant, ori eu sunt cât se poate de puțin interesantă! Dacă, totuși, ar fi cineva interesat de realizarea unui astfel de portret, cred că mi s-ar potrivi niște tonuri puternice și luminoase.

- De ce ar fi să acceptați o astfel de provocare? Daca DA, ar fi nevoie de argumente. Dacă nu, trecem la următoarea întrebare.

- Aș accepta provocarea doar pentru faptul că răspund tuturor provocărilor, uneori fără a lua în calcul și eventualele urmări negative.

- Cine este dna Mihaela Ivancia? Cum v-ați ales profesia? Ce v-a adus profesia? Ce pierderi ați avut din cauza ei?

- Mihaela Ivancia este rezultatul educației primite de la mama și bunica, dar și de la tata, de la care am învățat că trebuie să trăiesc fără să mă lamentez și fără să dau vina pe alții pentru ce mi se întâmplă mie. Mihaela Ivancia este produsul lecturilor parcurse și al școlilor urmate și, totodată, este rezultanta relaționării cu diferite persoane, unele dintre ele de-a dreptul personaje. Uneori am impresia că profesia m-a ales pe mine, mai repede decât am ales-o eu și, spun unii, că mi se potrivește mănușă activitatea de cadru didactic. Datorită faptului că îmi place atât de mult ceea ce fac, am reușit să mă bucur de tot ce mi-a adus bun profesia și să trec mai ușor peste ce-a fost rău. Nu aș putea spune că am avut pierderi din cauza profesiei, nici vorbă de așa ceva, ba dimpotrivă, întâlnirile din fiecare an cu serii noi de studenți m-au ajutat să fiu în pas cu „trendul” lor, să aflu ce mai este la modă în vocabularul lor, în ținută, în muzică și, uneori, în lecturi. Evident, că nu tot ce aflu adopt, dar măcar încerc, astfel încât să pot vorbi cu ei în cunoștință de cauză! Studenții pe care i-am avut de-a lungul timpului mi-au lansat adevărate provocări pe care, evident, le-am acceptat și, ca urmare, am avut de câștigat de fiecare dată din relația cu ei.

- Sunteți un om activ în domeniul carității. V-a ajutat statutul de femeie sau doar proiectele au contat?

- Activitățile caritabile au fost întotdeauna aproape de sufletul meu și au fost proiecte inițiate de mine sau de alte persoane (printre care și cele ale Asociației Kre@tivIS) la care am participat fără să stau pe gânduri. Am avut alături atât femei, cât și bărbați în aceste proiecte și nu cred în avantajul statutului de femeie într-o societate modernă și civilizată.

-  V-ați simțit vreodată marginalizată din cauza statutului de femeie? Ce ați făcut în acel moment?

- E mult spus că m-am simțit marginalizată, mai ales că marginalizarea atrage după sine ideea de centralizare, ori eu nu sunt adepta extremelor, în general, nici când este vorba de discriminarea de gen, nici de vârstă, nici de statut social. Am făcut întotdeauna, tot ce a ținut de mine ca să nivelez discrepanțele care pot duce la o marginalizare, a mea sau a altora.

- Se vorbește multe despre discriminarea feminină. V-ati simțit vreodată discriminată în raport cu domnii? Sau poate cu unele doamne? Cum a fost acel moment?

- Da, se vorbește mult despre discriminarea feminină, uneori despre discriminarea pozitivă, alteori despre cea negativă, dar oricare ar fi, tot rea este. În condițiile în care s-a îmbunătățit substanțial legislația în ceea ce privește egalitatea de gen, în societatea noastră încă vedem că femeile sunt ignorate sau, mai rău, înlăturate doar pentru că activitățile nu sunt pentru „ele” ci doar pentru „ei”. Nu aș vrea să mai discut situațiile în care m-am simțit discriminată pentru că ar suna că mă lamentez și v-am spus că tata m-a învățat altfel. Un singur lucru vreau să subliniez, mai devreme sau mai târziu toți acei „ei” decidenți vor realiza cât de utile le sunt „ele”, dacă nu au făcut-o deja!

- Sunteți cadru didactic. Cum sunt studenții dvs? Ce face diferența față de studenția dvs?

- Sunt cadru didactic de peste douăzeci de ani și, în timp, am cunoscut multe schimbări în viața studenților. De la normarea orelor sau dimensiunea formațiilor de lucru și până la condițiile de desfășurare a orelor, s-au schimbat multe. Singura constantă este tinerețea lor! În rest, nu mai este nimic la fel la studenții de astăzi comparativ cu cei din anii din urmă. Nu se poate spune că sunt mai răi sau mai buni, ci doar altfel și e firesc să fie așa. Fiecare dintre noi, și mai ales tinerii, este influențat, și uneori copleșit, de ce se întâmplă în societatea în care trăiește. Sigur că și noi am fi fost ca ei dacă am fi avut la îndemână atâtea surse de informații, atâtea gadgeturi, atâtea tentații legale sau mai puțin legale. Sunt convinsă că dacă nivelul lor de cunoștințe este mai scăzut decât al celor din alte generații nu este vina lor exclusiv, sunt mai degrabă victime ale sistemului educațional deficitar.

- Cum arată un sistem educațional perfect, în opinia dvs? Dacă ar fi să schimbați sistemul educațional, de unde ați începe și ce ați face?

-  Sistemul educațional perfect cred că este utopic, dar unul care să corespundă vremurilor și care să asigure nivelul de cunoștințe necesar societății actuale cred că s-ar putea pune la punct. Pentru aceasta, eu aș începe cu resursa umană pe care aș angaj-o doar dacă ar face dovada faptului că își dorește să facă această activitate, nu că trebuie să o facă pentru că nu a găsit altceva. Atunci când toate cadrele didactice de la toate nivelele vor fi adevărați dascăli, urmași ai Domnului Trandafir, și vor înțelege că produsele activității lor înseamnă binele întregii societăți, cu siguranță nu vom mai avea atâția analfabeți funcționali, nici atât de mulți părerologi și, în mod cert, toate lucrurile ar merge mai bine. Sunt și foarte mulți dintre cei implicați în sistem care sunt adevărați profesioniști dar care, din păcate, nu pot face mai mult decât sunt lăsați să facă. Mi s-ar părea normal ca fiecare elev să arate că vrea să facă parte dintr-o formă de învățământ sau alta și asta se poate face doar printr-un examen. Din experiență vă spun că depunerea dosarelor de candidatură la toate liceele sau la toate facultățile este una dintre cauzele rezultatelor slabe din primii ani sau chiar ale abandonului școlar. În momentul în care ar depune un efort pentru un examen pe care să îl susțină ca să ajungă la una dintre instituțiile de învățământ, atunci și-ar da seama mai repede dacă le place sau nu și, cu siguranță, nu ar mai renunța atât de ușor. Ne așteptăm să avem viitori specialiști în toate domeniile, dar se scapă din vedere că doar școala generală este pentru cultura generală, restul, adică liceul și facultatea, sunt pentru formarea profesioniștilor și că este firesc ca alegerea carierei să fie făcută cât mai timpuriu, ceea ce ar însemna ca între licee și facultăți să existe colaborare și, mai mult de atât, să existe continuitate. Atâta timp cât există specializări de liceu fără continuitate universitară și, invers, specializări universitare fără bazin liceal, vor fi probleme.

- Într-o lume a divergențelor, în care domnii par să domine, ce rol vă oferiți? Și de Ce?

- Domnii domină de-adevăratelea, nu doar pare că domină! Într-o astfel de lume, în care domnii sunt așa cum îi lăsăm noi să fie, pentru că statistic suntem mai multe!, îmi doresc să fiu un egal al lor, să fac ce știu eu mai bine să fac, să ajut comunitatea să fie mai bună și să fac pe cât mai multă lume să înțeleagă că investiția în educație și în cultură este absolut necesară și chiar obligatorie dacă vrem să se schimbe ceva într-o direcție corectă.

- Și dacă mâine ar fi să schimbi lumea, ce ați face?

- Nu am astfel de pretenții că aș putea să schimb mâine lumea, dar în câteva generații s-ar putea schimba și pentru aceasta este nevoie de educație! În acest moment, pot spune ca Ray Bradbury: "Trei lucruri lipsesc din viața noastră. [...] Primul lucru [...] e calitatea cunoștințelor noastre. Al doilea lucru, strâns legat de primul, e răgazul necesar pentru a le digera. Iar al treilea lucru e dreptul de a săvârși fapte întemeiate bazându-ne pe ceea ce învățăm din primele două."

A consemnat Maura ANGHEL

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:59

Ziua Crucii

10:45

Licitatie com. Tasca, spatiu in suprafata de 53,13 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu in suprafata de 53,13 mp, apartinand domeniului public al Comunei Tasca, avand destinatia de farmacie, situat in sat Tasca, comuna Tasca, Str. Bicazului nr. 4, nr.cadastral 51072, CF 51072, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. Tasca nr. 102/20.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.09.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.10.2025, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, comuna Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 11.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, 14 loturi de teren. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: 14 loturi de teren, situate in intravilanul comunei Filipesti, sat Oniscani, F.N., judetul Bacau, care apartin domeniului privat al Comunei Filipesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 , H.C.L. Filipesti nr. 49/18.07.2025 si a caietului de sarcini, identificate astfel: Lotul 1 -C.F. nr. 66501, suprafata: 1.000 mp; Lotul 2 -C.F. nr. 66500, suprafata: 1.000 mp; Lotul 3 -C.F. nr. 61519, suprafata: 1.000 mp; Lotul 4 -C.F. nr. 61520, suprafata: 1.000 mp; Lotul 5 -C.F. nr. 61566, suprafata: 1.000 mp; Lotul 6 -C.F. nr. 66888, suprafata: 1.311 mp; Lotul 7 -C.F. nr. 60620, suprafata: 1.082 mp; Lotul 8 -C.F. nr. 60625, suprafata: 1.388 mp; Lotul 9 -C.F. nr. 60626, suprafata: 1.136 mp; Lotul 10 -C.F. nr. 60627, suprafata: 1.098 mp; Lotul 11 -C.F. nr. 60630, suprafata: 982 mp; Lotul 12 -C.F. nr. 60623, suprafata: 900 mp; Lotul 13 -C.F. nr. 60633, suprafata: 885 mp; Lotul 14 -C.F. nr. 60634, suprafata: 885 mp. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.10.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Licitatie com. Filipesti, spatiu in suprafata de 102 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau@yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 10.10.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.10.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.10.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a Civila si de contencios administrativ si fiscal, a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 12.09.2025.
Un sfert dintre copiii din mediul rural nu știu să scrie și să citească. Cum poate fi redus decalajul rural-urban
13/09/2025 12:32

În Romania anului 2025, decalajul dintre elevii de la sat si cei de la oras rămane urias. În timp ce in marile centre copiii invată incă de la grădinită literele si cifrele, in satele vulnerabi ...

Elevii claselor pregătitoare și I-VIII pot primi rechizite gratuite. Ce documente trebuie depuse
10/09/2025 18:37

 Elevii care provin din familii cu venituri mici pot depune anumite documente pentru a primi rechizite gratuite. Ce formalităti trebuie intocmite pentru a primi pachetul educational? Elevii din invăt ...

Starea educației din România: 16% dintre copiii români de 6–14 ani nu sunt înscriși la școală. La liceu, abandonul școlar crește la 32%
10/09/2025 12:12

 16% dintre copiii din Romania cu varste intre 6 şi 14 ani nu merg la scoală pentru că nu sunt inscrişi in sistemul de invăţămant, potrivit celui mai recent raport privind educatia al Organizatiei p ...

România citește greu viitorul. Iașul cultural ascunde cifre rușinoase ale analfabetismului
08/09/2025 13:30

* UNESCO marchează pe 8 septembrie 2025 Ziua internatională pentru alfabetizare, sub tema „Promovarea alfabetizării in era digitală” * Romania rămane insă printre codasii Europei: peste 42% ...

Dr. Tudor Ciuhodaru oferă cinci sfaturi sănătoase pentru prima zi de școală
07/09/2025 10:56

????????????????t???????? ????ă????????????t???? s???? ????????????????????????: 5 sfaturi sănătoase (nu doar) pentru prima zi de scoală. Ce trebuie să stiti despre igienă, alimentatie, tipul de ghiozdan, ...

Protestele studenților nu se vor opri! ANOSR: „Anul universitar nu poate începe așa”
27/08/2025 13:22

Alianta Natională a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) critică lipsa de interes a decidentilor de la nivel national, manifestată in privinta nevoilor studentilor, avand in vedere contextul actual ...

A fost semnat ordinul! Ce se întâmplă cu voucherele de vacanță ale profesorilor
26/08/2025 22:07

Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Educaţiei şi Cercetării, a fost semnat ordinul de ministru care aprobă Regulamentul de acordare a voucherelor de vacanţă pentru angajaţii din sistemul de ...

Salarii în funcție de studii pentru cadrele didactice din grădinițe și creșe / Proiect al Ministerului Educației și Cercetării
24/08/2025 20:36

Ministerul Educatiei si Cercetării propune, printr-un proiect de ordin, ca de la 1 septembrie 2025 salariile de bază ale profesorilor din cresele de stat si din cresele cu personalitate juridică să fie dife ...

Performanță deosebita pentru elevii de la Liceul Paradis din Iași: note de top mondial la examenele Cambridge IGCSE și A Levels
22/08/2025 13:26

 Elevii Paradis International College din Iasi se numără printre performerii de top la examenele internationale Cambridge IGCSE si A Levels. Potrivit rezultatelor oficiale, 75% dintre liceenii Paradis au ...

Transportul gratuit pentru elevi, dispare! Cine mai beneficiază și în ce condiții
22/08/2025 11:12

Transportul gratuit pentru elevi dispare pentru ciclul primar si gimnazial. „Legea Bolojan” păstrează gratuitatea doar pentru liceeni si cateva cazuri speciale. Află toate detaliile! Anul scolar ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei